El pla de creixement de les marques xineses Omoda i Jaecoo a Europa passa per la Zona Franca
El fabricant xinès Chery posiciona Omoda com la marca comercial amb més potencial de creixement a Europa i anuncia nous models urbans
El grup xinès Chery vol seguir creixent a Europa amb el llançament comercial de nous models enfocats als segments B i C europeus. Es tracta de models, amb carrosseries d’entre 4,1 i 4,5 metres de llarg, per a les seves marques comercials que actualment operen al Vell Continent, especialment Omoda –la marca més ben posicionada del grup i que rebrà una atenció prioritària– i Jaecoo.
El president de Chery, Guibin Zhang, ja va confirmar la presentació imminent de l’Omoda 3 aquest mateix 2025. És un dels totcamins que el grup fabricarà a la Xina i que acabarà d’acoblar a la planta de la Zona Franca de Barcelona. Ara, però, el president de la marca ha obert la porta al llançament de nous cotxes més petits. Zhang ha anunciat que “el grup Chery presentarà una gamma de cotxes petits per a totes les marques orientades a l’exportació”, és a dir, les marques Omoda, Jaecoo i la nova marca Lepas, que de moment només operarà al Regne Unit i en un futur preveu aterrar en altres mercats d’Europa.
Aquest anunci confirma els rumors de l’arribada de dos vehicles urbans de tall totcamí al voltant dels 4 metres de llarg (o lleugerament per sota) com seran l'Omoda 1 i l’Omoda 2, previstos per als anys 2027 i 2028. A diferència de la nova fornada de cotxes urbans europeus i la seva aposta hegemònica per models totalment elèctrics, els xinesos volen continuar oferint motors de combustió, versions híbrides i versions totalment elèctriques per satisfer la demanda del segment. A més, aquests futurs models Omoda 1 i Omoda 2 haurien de situar-se en una franja de preus inferior a la dels seus principals rivals europeus.
Pel que fa a Jaecoo, l’altra marca comercial del grup Chery a Europa, els responsables del grup han confirmat que s’està treballant en el futur Jaecoo 3, un vehicle de tall urbà que complementi l’oferta actual de Jaecoo, aprofitant la plataforma, mecàniques i tecnologies emprades pels models d’Omoda i presumiblement pels futurs cotxes que Ebro pugui fabricar.
Fabricats a la Zona Franca?
El màxim dirigent de Chery, Guibin Zhang, no ha volgut explicar a quines plantes té previst fabricar els futurs models urbans d’Omoda i Jaecco, i tot apunta que la decisió final dependrà de l’avaluació d’impacte i resultats dels nous models que el grup té previst produir a la Zona Franca. I és que a partir del mes de novembre es començaran a produir a Barcelona les versions elèctriques dels Omoda 5 i Jaecoo 5, i encara no s’ha decidit si també la producció del futur Omoda 3.
Actualment, la planta de la Zona Franca ja produeix els Ebro S700 i S800, tant en les versions de combustió com en les versions híbrides endollables, i des de fa poques setmanes, l’Ebro S400, la gran aposta de la marca del mercat europeu. Ara fa alguns mesos, coincidint amb l’Automobile de Barcelona, els dirigents del grup Chery van reivindicar la seva aposta per Barcelona. Llavors van anunciar que esperaven passar dels 800 treballadors actuals a més de 1.200 l’any 2027, i augmentar la producció de la planta de la Zona Franca fins als 200.000 vehicles anuals l’any 2030, quan podria tenir més de 3.000 treballadors en plantilla.
El full de ruta del grup Chery implica també integrar cada cop més elements de la producció del vehicle a la planta de la Zona Franca i comptar amb una xarxa de proveïdors locals, amb l’objectiu comercial d’evitar els aranzels comercials vigents per part de la Unió Europea als vehicles fabricats a la Xina. En cas de concretar-se, aquest procés suposaria un gran impuls per al teixit industrial català, ja que estimularia la producció dels proveïdors locals especialitzats, que ja treballen amb Seat-Cupra i altres fabricants automobilístics establerts a l’estat espanyol, com Ford (Almussafes, València) o Stellantis (Figueruelas, Saragossa).