Motor Actualitat

París triplica les tarifes d'aparcament als SUV i als cotxes més pesants, fins i tot si són elèctrics

Els parisencs han decidit en referèndum fer pagar el triple de la tarifa habitual als vehicles de combustió de més de 1.600 quilos i als elèctrics de més de 2.000

Cartell informatiu que cridava als ciutadans a acudir a les urnes per votar el referèndum
3 min

El passat diumenge els ciutadans de París estaven cridats a les urnes per donar la seva opinió en referèndum sobre si volien triplicar les tarifes d'aparcament als SUV, una mesura que va tirar endavant amb un 54,55% dels vots favorables però amb una participació de tan sols el 5,68%. O el que és el mateix, 78.121 ciutadans d'un total d'1.374.532. Sigui com sigui, l'alcaldessa de París, Anne Hidalgo, ha confirmat que aquesta nova mesura es començarà a aplicar a partir del proper dia 1 de setembre. Però, en què consisteix exactament?

Sota el nom de "tarifa SUV" l'Ajuntament de París plantejava una notable pujada del preu de l'estacionament al carrer per als vehicles de tipus SUV, que en els barris més cars passaran de pagar 6 euros per hora a pagar-ne 18. O el que és el mateix, estacionant un màxim de sis hores la tarifa passarà de 75 a 225 euros.

Aquestes son les noves tarifes que hauran de pagar els vehicles més pesants a París

Com és habitual en aquest tipus de mesures tan polèmiques es produeixen excepcions, de manera que els nous preus no s'aplicaran ni als residents ni a tots aquells que tinguin la seva feina a qualsevol de les dues zones de tarificació. A més, tampoc hauran de pagar extra les persones amb mobilitat reduïda o treballadors com per exemple lampistes, paletes, serrallers, etc.

Una mesura "anti-SUV" que no només afecta els SUV

Tota la campanya electoral i mediàtica parisina ha girat al voltant de fer fora els SUV de les ciutats, argumentant que son vehicles que ocupen més espai, contaminen més i resulten més perillosos per als vianants en cas d'atropellament. Però, tot i que a la pràctica aquestes noves tarifes afectaran molts SUV, ni tots els vehicles d'aquest tipus hauran de pagar més ni seran els únics afectats.

El Hyundai Ioniq 6 de 77 kWh, tot i ser una berlina elèctrica, pagarà el triple de la tarifa habitual ja que el seu pes supera els 2.000 quilos

La norma recull que tots els vehicles de combustió (també híbrids o híbrids endollables) que superin els 1.600 quilos de pes hauran de pagar el triple per estacionar al carrer. Pel que fa als elèctrics, en aquest cas el llindar augmenta fins als 2.000 quilos, ja que les bateries tenen un pes molt elevat. Aquest darrer punt resulta curiós, ja que els vehicles elèctrics no emeten CO2 i en la majoria d'ajuntaments el seu estacionament no només no està penalitzat, sinó que està bonificat. Un exemple el trobem a Barcelona, que regula el preu dels vehicles amb etiqueta 0 de la DGT amb 0,50 euros per minut a la zona verda i ofereix estacionament gratuït a la zona blava.

Sigui com sigui, la mesura que ha aprovat la ciutat de París donarà lloc a algunes situacions curioses i fins i tot en alguns casos incongruents. En primer lloc, la mesura no afectarà tots els SUV. Per exemple, un Seat Tarraco de 4,73 metres de longitud amb un motor de gasolina de 150 CV no pagarà extra perquè pesa 1.576 quilos, però la versió híbrida endollable d'aquest mateix model, que pesa 1.868 quilos, sí que ho farà tot i poder circular per la ciutat en mode 100% elèctric.

El Tesla Model Y, un SUV elèctric de 4,75 metres, no pagarà extra en la seva versió de tracció posterior perquè pesa 1.984 quilos

També es dona la curiositat que models que no son SUV hauran de pagar, ja siguin de combustió (per exemple, un Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI de 1.678 quilos) o fins i tot elèctrics, com un Hyundai Ioniq 6 amb bateria de 77 kWh que pesa 2.113 quilos. I ja que parlem d'elèctrics que no son SUV i hauran de pagar el triple per estacionar, curiosament models com el Tesla Model Y (un SUV de 4,75 metres) no haurà de pagar en la seva versió de tracció posterior perquè pesa 1.984 quilos.

D'altra banda un cotxe com el Seat Leon en versió híbrida endollable haurà de pagar perquè, tot i ser un compacte de 4,36 metres, pesa 1.621 quilos. En canvi, models esportius com el McLaren 720S (que munta un motor V8) o el Lamborghini Huracán (que equipa un V10 atmosfèric) no hauran de pagar perquè pesen menys de 1.600 quilos. Així doncs queda clar que les noves tarifes, tot i que afectaran majoritàriament als SUV, no només faran pagar un extra als conductors d'aquest tipus de vehicles.

stats