Cotxes nous

L’OCU denuncia que el preu dels cotxes nous es dispara molt per sobre de l’IPC

Un informe de l’organització de consumidors revela que els vehicles s'han encarit un 35% mentre que la inflació ha augmentat un 12,8%

2 min
Vendes cotxes

Ja se'n parlava, però ara hi ha un informe que ho confirma: el preu dels cotxes nous a Espanya ha pujat molt els últims cinc anys, sensiblement per sobre de l’IPC. És la conclusió d'un estudi publicat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que ha comparat les tarifes dels vehicles nous de l’any 2017 i els preus actuals del model més venut dels quinze principals fabricants del mercat espanyol.

Tot i que el cost de vida i la inflació s’ha disparat en el període 2017-2022 fins a un 12,8%, el preu dels cotxes nous supera àmpliament aquest percentatge i se situa en un 35% de mitjana, quasi el triple de l’IPC dels últims cinc anys. L’informe de l’OCU apunta que aquest fort increment es deu a uns quants motius, com ara l’escassetat de microxips semiconductors, l’augment de preu de les primeres matèries i de l’energia, els costos de transport i distribució o les multes milionàries que la UE ha imposat als principals fabricants per les emissions de gasos contaminants, entre altres.

Curiosament, l’augment de preus dels cotxes nous afecta més els models generalistes i amb motors de combustió que no pas els cotxes aspiracionals, de luxe o amb mecàniques electrificades. Per exemple, un Hyundai Tucson nou costa un 89% més que ara fa cinc anys, un Opel Corsa un 69% i un Volkswagen Polo un 64% mé. Són els tres models que han augmentat més de preu segons l’estudi de l’OCU. En tots els casos s’analitza el preu dels models més barats i accessibles amb els descomptes promocionals vigents, i malgrat que els tres models corresponen a una generació de vehicles nova, amb plataformes més tecnològiques i més dotació de seguretat, l’augment de preu ha sigut espectacular.

Evolució dels preus (2017-2022)

A l’altre costat de la balança trobem el BMW X1 i el Mercedes-Benz GLC, que només han augmentat un 5% i un 10% respectivament, i que es converteixen en els dos únics models de l’estudi que mantenen el preu per sota de l’IPC acumulat els últims cinc anys. Per la banda més baixa del mercat trobem el supervendes Dacia Sandero, el vehicle més econòmic del mercat, que passa de costar uns 7.035 euros l’any 2017 a 9.990 el 2022, amb un increment del preu del 42%. Com es pot veure, doncs, els increments de preu han afectat més els compradors amb menys capacitat adquisitiva i els clients de marques low cost i generalistes.

El consell de l’OCU

Per intentar fer una mica més accessible la compra de vehicles, l’OCU aconsella als compradors que centrin els esforços en models d’oferta, amb prou estoc acumulat, perquè en alguns casos l’estalvi respecte a un model nou encarregat a la fàbrica pot ser de fins al 20% sobre el preu oficial. L’estudi també recomana que en cas de dubte els compradors es decideixin per models amb mecàniques híbrides, híbrides endollables o del tot elèctrics, perquè el preu d’aquests últims ha pujat comparativament menys que la resta i amb l’augment de preu dels combustibles i impostos als vehicles més contaminants acaben sent més econòmics a cinc o sis anys vista.

stats