Motor Novetats cotxes

La nova generació del Dacia Duster ja és aquí: ara també en versió híbrida

El 4x4 de la marca romanesa s'actualitza amb nous motors, més tecnologia i un disseny força més robust i funcional

Dacia Duster 2024
4 min

No és cap novetat que el preu dels automòbils s'ha disparat els darrers anys, i Dacia no és pas una excepció. D'oferir un model com el Logan sota el lema comercial de ser "el cotxe dels 5.000 euros" ha passat a disposar d'una gamma en què el Sandero, el seu producte més barat, té un preu de 13.190 euros. Per la seva banda, altres models com el petit elèctric Spring o el Duster tenen un preu d'entre 18.000 i 19.000 euros, una tarifa que avui en dia es pot considerar com a baixa però que no fa gaire donava accés a un vehicle compacte amb un equipament força digne.

Sigui com sigui, i malgrat l'increment de preus generalitzat, Dacia manté la seva aposta i per aquest motiu continua sent una marca econòmica. Molt més cara que abans, però econòmica. Si és que això pot arribar a tenir sentit. Sigui com sigui, el fabricant romanès acaba de presentar la tercera generació d'un dels seus models estrella, el Dacia Duster. Aquest cotxe no ha estat mai un Sandero amb carrosseria crossover (per a això ja tenim el Sandero Stepway) sinó un veritable 4x4 capaç de generar més d'un problema de competència a models consolidats i molt més cars.

La longitud del nou model no varia i manté els 4,34 metres del model anterior.

Disseny continuista, però molt més robust

Un dels principals trets característics del Dacia Duster és la seva carrosseria, que no només no amaga que és 4x4, sinó que ho aprofita com a principal atribut estètic. Això és el que Dacia ha portat fins a l'extrem en aquesta tercera generació, que presenta una part frontal molt reconeixible però que ara integra a la perfecció tant el nou logotip com la signatura lumínica en forma de lletra Y en posició horitzontal. Just per sota hi veiem un para-xocs molt prominent, un detall que es repeteix a la part posterior i que deixa clar que estem davant d'un model 4x4.

La vista lateral és la típica del model, amb passos de roda en color negre i que llueixen formes anguloses. Ara la maneta de la porta posterior està oculta, però l'aspecte general és similar al del model anterior en aquesta vista. Potser perquè la seva longitud de 4,34 metres no ha canviat. Finalment, si el mirem per darrere hi veiem uns pilots amb un disseny renovat i que llueixen un patró triangular, un aleró prominent i un para-xocs que realment sembla una bona defensa per practicar conducció off-road i no un símil de disseny.

Els pilots tenen una característica forma triangular i són molt diferents dels del model anterior.

De fet, una de les principals novetats del Dacia Duster 2024 és que en la seva fabricació incorpora un material denominat starkle, format per fins a un 20% de plàstic reciclat i que trobem precisament als para-xocs i a les zones baixes del vehicle. El seu acabat final és força curiós (està ple de traces blanques) i no requereix pintura, de manera que és més sostenible, econòmic i resistent als cops que els materials que es fan servir en un para-xocs convencional.

Més tecnologia, sí, però principalment funcionalitat

Dacia sempre s'ha caracteritzat per dissenyar vehicles molt senzills, especialment els interiors. No és que hagin estat completament aliens a l'explosió tecnològica dels habitacles dels vehicles, però com és d'esperar degut al seu preu econòmic l'equipament s'ha centrat més aviat en elements funcionals que no pas de connectivitat. És per aquest motiu que el nou Dacia Duster pot equipar un suport per a telèfons mòbils (una gran solució, ja que moltíssima gent fa servir el GPS del telèfon), però alhora també equipa algunes pantalles.

Concretament, estem parlant d'un monitor central de 10,1 polzades que integra totes les funcions de connectivitat i infoentreteniment habituals i una altra de 7 polzades que fa d'instrumentació digital. Però, com és habitual, disposar o no d'aquests elements dependrà de l'acabat seleccionat. El que no variarà gaire és l'aspecte general del quadre de comandaments, que fa servir plàstics durs però que tenen una qualitat percebuda acceptable i un entapissat denominat TEP microcloud que no fa servir aigua en la fabricació i que ja hem vist en altres models de la marca.

La pantalla central és de 10,1 polzades i la instrumentació digital és de 7.
L'habitabilitat ara és superior, amb més espai tant per a les cames com per al cap.

Dacia ha treballat especialment les solucions per al dia a dia implementant un element denominat YouClip i que es basa en una sèrie de punts de subjecció repartits per tot l'habitacle que permeten als passatgers instal·lar llums, suports per a telèfons o tauletes o altres accessoris. I si parlem d'habitabilitat, el nou Dacia Duster ofereix ara un espai més gran per a les places posteriors i un maleter que passa dels 445 als 472 litres.

Per primer cop amb motor híbrid

Pel que fa als motors del Dacia Duster 2024, tots són de combustió, però la novetat la trobem en l'arribada d'una versió híbrida elèctrica per primer cop en aquest model. I fem especial èmfasi en la paraula elèctrica perquè fins ara ja existia una versió que feia servir indistintament gasolina i gas liquat del petroli (GLP) que també es considera híbrida i llueix l'etiqueta ECO al parabrisa.

El nou Duster està disponible amb un motor híbrid de 140 CV.

Aquest model continua existint (s'anomena ECO-G i té una potència de 100 CV), i està complementat per una versió TCe 130 que equipa un motor gasolina d'1,2 litres i tres cilindres que genera una potència de 130 CV. Un motor que, per cert, disposa d'etiqueta ECO perquè Dacia l'ha microhibridat introduint un sistema de 48 V. El més interessant d'aquesta mecànica és que pot anar lligada a la tracció davantera o a la total, un aspecte força rellevant en aquest model.

Finalment, la versió topall de gamma equipa un motor híbrid de 140 CV que fa servir un bloc gasolina d'1,6 litres i quatre cilindres conjuntament amb dos motors elèctrics alimentats per una petita bateria d'1,2 kWh. I com acostuma a passar gairebé sempre que es fa una presentació d'aquest estil, encara no es coneix quin serà el preu del Dacia Duster 2024. Però si tenim en compte que el model actual té una tarifa inicial de 18.948 euros, és d'esperar que el nou model tingui un preu d'accés lleugerament per sota dels 20.000 euros.

stats