Motor Novetats cotxes

Renault Rafale, un SUV amb nom d'avió de combat

La marca francesa ha presentat un model que s'assembla molt per concepte i disseny al Peugeot 408

Renault Rafale 2023
4 min

Renault Rafale. Així s'anomena l'última creació de la marca del rombe, que pren el cognom de dos dels avions més importants que ha tingut mai França: d'una banda, el Caudron C.460 Rafale dels anys 30; i, de l'altra, l'actual avió de combat Dassault Rafale que fa servir l'exèrcit francès. Tota una declaració d'intencions per a un cotxe que, malgrat ser un altre SUV, té un estil completament diferent del que s'ha vist fins ara a la marca i al qual només se li pot trobar un rival directe: el Peugeot 408.

Potser aquest últim aspecte té a veure amb el fet que el cap de disseny del Peugeot 408, Gilles Vidal, estigui ara a Renault. Sigui com sigui, el nou Rafale es presenta com un model que innova pel que fa a l'estètica però no pel que fa a la mecànica o el xassís, ja que fa servir la mateixa plataforma CMF-CD que els models Austral i Espace i també el mateix motor híbrid de 200 CV.

El Rafale s'inspira en l'avió de combat dels anys 30 que equipava motor Renault.

SUV, berlina o cupè?

Si el Rafale fos un altre SUV "dels de tota la vida" potser l'aspecte del disseny no seria gaire important, però en aquest cas la marca francesa ha volgut innovar per diferenciar el seu producte de la resta de la gamma. I és que no oblidem que actualment Renault disposa d'un catàleg format per fins a set tot camins: Captur, Megane E-Tech, Arkana, Austral, Koleos, Espace i el nou Rafale.

En aquest cas, l'última creació de la marca del rombe té una longitud de 4,68 metres, una amplada d'1,86 i una altura d'1,61; registra unes proporcions molt similars a les del Peugeot 408. I com passa en aquest model, el seu aspecte general és força dinàmic i esportiu. Crida especialment l'atenció que el Rafale faci servir la mateixa signatura lumínica davantera que el nou Clio però que no és la mateixa que la que hem vist en models també molt nous com l'Austral o l'Espace.

El disseny del Rafale està a mig camí entre un SUV, un cupè i una berlina.
Les llandes poden ser de fins a 20 polzades.

Amb tot, també s'estrenen elements com la nova graella frontal, les llandes de 20 polzades, la gamma de colors i la caiguda posterior del sostre, ben marcada per tal de diferenciar-se de la resta de models.

Tecnologia a dojo i un sostre panoràmic revolucionari

Pel que fa a l'interior del Renault Rafale, de segur que no sorprèn a ningú que aquí trobem una càrrega tecnològica impressionant, oi? Cada nou model que es presenta, fins i tot de marques que fins ara han estat considerades generalistes, equipa una quantitat de pantalles i sistemes d'infoentreteniment més complets. En aquest cas el nou SUV cupè francès incorpora el sistema OpenR Link amb Google integrat, basat en Android Automotive 12 i que es pot visualitzar a través d'una pantalla de 12 polzades situada al centre del quadre de comandaments en format vertical. Pel que fa a la instrumentació, empra un monitor de 12,3 polzades.

Una novetat força destacable d'aquest nou model és el sostre panoràmic de vidre. No tant pel fet que sigui panoràmic o de vidre, sinó perquè incorpora una tecnologia realment cridanera. Anomenat Solarbay, aquest sostre fa servir vidre líquid PDLC (polymer despersed liquid crystal) que es pot aclarir o enfosquir sense haver de fer servir cap element físic. A més, quan està opac és capaç de filtrar la llum solar per maximitzar la claror però al mateix temps evitar els efectes nocius del sol.

La càrrega tecnològica és completíssima.
El sostre panoràmic de vidre estrena un sistema que li permet aclarir-se o enfosquir-se automàticament.

Híbrid, 200 CV i etiqueta ECO

De moment, l'oferta mecànica del Renault Rafale és exactament idèntica a la del Renault Espace, de manera que equipa un motor gasolina E-Tech Hybrid de 200 CV associat a una transmissió automàtica multimode que destaca perquè no equipa embragatge, sinó un sistema que disposa de fins a 15 relacions diferents. En qualsevol cas, aquest únic motor no estarà sol gaire temps. I és que la marca francesa té previst afegir a la gamma de motors un propulsor híbrid endollable de 300 CV i tracció total que equipararà un motor elèctric de major capacitat.

El disseny esportiu del Rafale també es traslladarà al seu comportament, o com a mínim això pretén la marca equipant un sistema de direcció als dos eixos denominat 4Control Advanced. També hi contribuiran el xassís amb una posada a punt esportiva, els modes de conducció i l'amplada més gran de vies que els altres models d'idèntica plataforma. I a tot això, quin serà el preu del Renault Rafale? Doncs encara no se sap, però tenint en compte que el nou Espace té un preu de sortida de poc més de 43.000 euros, probablement se situarà en una franja molt propera als 50.000.

stats