Només el 20% dels cotxes nous fan servir mecàniques dièsel
Les vendes de cotxes dièsel cauen a mínims històrics però mantenen cert biaix relacionat amb el poder adquisitiu dels compradors
En poc més de set anys els motors dièsel han passat de representar el 70% de les vendes de cotxes nous a Espanya a ser només el 20% aquest 2021, en una espiral de decreixement iniciada per l’escàndol de les emissions del grup Volkswagen (Dieselgate) i el rebuig que genera aquest tipus de mecànica entre els nous compradors, ara molt més interessats en comprar models nous més sostenibles amb etiquetes ecològiques o de zero emissions; o, dit d'una altra manera, que els assegurin que podran seguir fent ús dels seus cotxes nous a les grans capitals europees a mitjà termini.
I és que els motors dièsel moderns, tot i ser molt menys contaminants, tecnològicament més avançats i presentar uns consums de carburant pràcticament imbatibles, ja no són les mecàniques favorites dels nous compradors, especialment entre els de més capacitat adquisitiva. Així doncs, a l’estat espanyol es dona la paradoxa que els compradors amb més pressupost són els que opten per vehicles nous menys contaminants (híbrids endollables o elèctrics purs), mentre que els motors dièsel són encara una opció real entre els compradors de vehicles nous amb un pressupost més ajustat.
De fet, les mecàniques dièsel encara són molt presents entre els SUV o totcamins més assequibles i populars del mercat, on encara representen la major part de les matriculacions de vehicles nous. Aquest és el cas del Dacia Duster, el SUV més barat del mercat, on les versions dièsel suposen el 75% de les vendes totals del model durant l’any 2021 a Espanya. Entre les raons de la popularitat de les versions dièsel 1.6 DCi del Duster cal buscar-hi el preu (de poc més de 16.000 euros) i les xifres de consum de carburant, al voltant dels 4,8 l/100 km.
Entre els models dièsel més venuts a Espanya aquest 2021 predominen els models amb carrosseria SUV, ja que les mecàniques dièsel permeten uns consums de carburant sensiblement inferiors als de gasolina. Entre els models dièsel més venuts durant aquest any trobem models com els Peugeot 2008 i 3008, el Kia Sportage, el Dacia Sandero, el Seat León, el Volkswagen Tiguan i els aspiracionals Audi Q3 i BMW X1. Ara bé, a diferència del Duster, ni els Peugeot 2008 ni 3008 tenen un percentatge de vendes de vehicles dièsel que superi el 40% del total.
En definitiva, el dièsel continua sent un combustible que té la seva demanda entre els compradors de vehicles SUV o totcamí, però generalment de models més populars o assequibles, com en el cas del Dacia Duster. Curiosament, el dièsel cotinua sent una opció de present i futur per als compradors de vehicles totcamins i turismes assequibles, mentre que els vehicles elèctrics o híbrids endollables amb una potència i prestacions similars presenten uns preus que s’enfilen molt més enllà de les possibilitats econòmiques de molts compradors en l’actualitat.