Cotxe elèctric
Motor Novetats 15/04/2022

Nissan s’alia amb la NASA per investigar les bateries d’estat sòlid

La marca japonesa es posiciona en la cursa per obtenir noves bateries més segures, amb més capacitat, amb més densitat energètica i més barates de fabricar

2 min
Plataforma Nissan Ariya

Ras i curt: les bateries d’estat sòlid són el Sant Greal de l’automoció. Aquestes bateries són una evolució de les actuals bateries d’ions de liti, on els electròlits o líquid conductor entre càtode i ànode passa a ser d’un material sòlid, fet que permet tenir més autonomia i uns tems de càrrega molt inferiors. A més, les bateries d’estat sòlid tindrien un cicle de vida útil més llarg, gràcies al fet que el líquid que fa de conductor va perdent propietats amb el pas del temps, cosa que explica que un telèfon mòbil o un cotxe elèctric tinguin menys autonomia i els costi més temps carregar-se amb el pas dels anys.

Nissan és conscient que si vol convertir-se en un fabricant de vehicles elèctrics referent a tot el món necessita una bona oferta de cotxes elèctrics econòmics que complementi els actuals Ariya o Leaf, i en aquest sentit ha inaugurat un nou centre de recerca i investigació de bateries a la ciutat de Kanagawa, al Japó. Aquestes instal·lacions volen ser el desllorigador que permeti a Nissan presentar un vehicle elèctric amb bateries d’estat sòlid l’any 2028, i per fer-ho Nissan comptarà amb l’ajuda de la NASA i de la Universitat de Califòrnia a San Diego (UCSD) en un projecte de recerca sobre materials per trobar quin pot encaixar millor en la cursa per obtenir bateries d’estat sòlid segures i amb una gran densitat energètica.

Aquestes noves bateries es podrien carregar del tot en un quart d’hora (el temps de fer un cafè i anar al lavabo) i tindrien un cost de desenvolupament de només 65 dòlars per kWh a partir del 2028, molt menys dels 132 dòlars per kWh de capacitat que costen les bateries actuals i que fan que el preu final del cotxe elèctric sigui encara superior al de combustió equivalent.

Amb tot cal remarcar que les previsions de Nissan semblen un pèl optimistes, ja que altres fabricants japonesos com Toyota o Honda també persegueixen aquesta tecnologia que a hores d'ara sembla poc més que ciència-ficció. De moment, cap fabricant ha trobat cap material o combinació de materials que permeti desenvolupar una bateria en estat sòlid.

stats