Ariya, el SUV elèctric que Nissan necessitava
Nissan confia en els 389 CV i 500 quilòmetres d’autonomia del seu nou SUV elèctric per remuntar les vendes de la companyia japonesa
D’entre les moltes errades que Nissan ha comès els últims anys (i que de retruc han portat al tancament de les seves plantes catalanes) el Qashqai i, fins a cert punt, l’X-Trail han sigut l’encert i taula de salvació d’una companyia que s’ha especialitzat en els SUV i totcamins.
Nissan és conscient que necessita fer un pas endavant en matèria ambiental i tecnològica i per això ara fa uns mesos va anunciar que renunciaria als motors dièsel de la futura generació dels Qashqai i X-Trail, i ara ha anat més enllà amb la presentació del flamant Ariya, un SUV elèctric que vol repetir l’èxit del Qashqai en format endollable.
Ras i curt: el nou Ariya sembla una carta guanyadora i encertada. Aprofitant la base mecànica i tecnològica del Leaf (l’elèctric de Nissan que s’ha consolidat entre els cotxes elèctrics més venuts del món) i l’aposta estètica dels nous Leaf i Micra –models rejovenits i atractius– el nou Nissan Ariya sembla un encert comercial abans del seu debut.
De fet, l’Ariya presenta una imatge força moderna i elegant, amb una caiguda de sostre de tall cupè sobre el maleter, una línia de cintura elevada, llandes de fins a 20 polzades i una calandra que manté la característica fisonomia V-Motion amb llums led allargats i estilitzats.
Els interiors de l’Ariya també juguen amb aquesta aposta futurista i minimalista amb un quadre d’instruments molt estilitzat en què predomina el disseny horitzontal i que sap integrar amb prou encert els comandaments digitals del quadre d’instruments i de la pantalla central. A més, és pertinent destacar que l’Ariya manté els botons físics del climatitzador, un dels elements que més es troben a faltar en els quadres d’instruments i consoles digitalitzades dels cotxes moderns.
Pel que fa a la mecànica de l’Ariya, cal destacar que aquest SUV elèctric pot utilitzar dos motors elèctrics (un sobre cada eix) que li permeten desenvolupar un sistema de tracció integral intel·ligent anomenat e-4ORCE AWC i que pot repartir el parell de manera automàtica entre les quatre rodes i fins i tot apagar un dels dos motors per estalviar energia i allargar l’autonomia del cotxe. Aquesta versió de tracció integral i de dos motors es maridarà amb bateries de 63 o 87 kWh que li permetran autonomies de més de 500 quilòmetres i una escala de potències de 274, 301 i 389 CV, amb un parell màxim de 560 o 600 Nm.
Les versions bàsiques de l’Ariya faran servir un sol motor que oferirà potències de 214 o 238 CV i que s’associarà també a bateries de 63 o 87 kWh, i que en les versions d’accés homologarà una autonomia teòrica d’uns 350 quilòmetres.
De moment, Nissan només ha confirmat el preu de les versions bàsiques del nou Ariya 2WD amb bateries de 63 kWh, i que serà d’uns 40.000 dòlars. Els primers Ariya arribaran a principis del 2021 al mercat japonès, americà i del Regne Unit, Alemanya i Noruega (els estats europeus amb més demanda de cotxes elèctrics) i s’estima que arribarà al nostre mercat al llarg de la primavera o estiu del 2021.