Nissan presenta el nou Qashqai: adeu al dièsel i la gasolina
El líder dels SUV s’actualitza renunciant als motors dièsel i gasolina i apostant-ho tot a les versions híbrides
Nissan ha presentat el nou Qashqai, el crossover original que va revolucionar el mercat i va posar de moda els SUV o totcamins al Vell Continent. Aquesta tercera generació del model japonès serà la primera que prescindirà dels motors tèrmics dièsel i gasolina i que estrenarà versions electrificades mild hybrid de sèrie i fins i tot una variant elèctrica d’autonomia estesa.
A primer cop d’ull el Qashqai no planteja cap gran revolució estètica respecte a les dues primeres generacions. Sí, els fars led davanters són més estilitzats, la calandra està redissenyada i les nervadures davanteres mostren més presència i un punt d’agressivitat respecte al seu predecessor. La vista lateral es veu més poderosa gràcies a una línia de cintura elevada i uns passos de roda més marcats, que omplen l’espai que necessiten les llandes de 19 o, per primer cop, de fins a 20 polzades opcionals.
Els interiors del Qashqai també han sigut pensats per oferir un compromís entre qualitat, espai i tecnologia, on destaca la gran pantalla central de 9 polzades de sèrie compatible amb Android Auto i Apple Car Play i un quadre d’instruments totalment digital amb una pantalla d’alta resolució TFT de 12,3 polzades i fins i tot un head-up display opcional que permet projectar les informacions més rellevants sobre el parabrisa sense haver de desviar la mirada.
Una altra de les armes del nou Qashqai és el perfeccionament del seu sistema de conducció semiautònoma o autònoma de nivell 2 anomenat ProPilot, que ara integra un sistema NaviLink i permet accelerar o aturar el cotxe a les autopistes i carreteres ràpides, circular dins de les marques viàries i adaptar la seva velocitat a les necessitats i estat de la via en cada moment.
Gràcies a la nova plataforma CMF de Nissan, el Qashqai pot oferir més espai a les places posteriors tant en alçada com en amplada (tot i això, encabir-hi tres adults o dues cadiretes i un adult segueix semblant una quimera, sobretot en desplaçaments llargs) i el maleter incrementa la seva capacitat en 80 litres, arribant als 500 de capacitat total.
Però la gran arma del nou Qashqai és la seva mecànica electrificada, que té com a objectiu ajudar la marca japonesa a reduir la seva empremta de carboni i complir l’objectiu de reduir en un 50% les emissions de gasos contaminants dels seus cotxes nous. D’entrada els japonesos oferiran un motor gasolina 1.3 DiG-T amb dues potències de 140 o 158 CV associat a un petit generador o motor elèctric auxiliar de 48 V que permet alliberar el motor tèrmic de tasques com ara l’encesa i inici de marxa o els sistemes electrònics i elèctrics del sistema d’infoentreteniment i de climatització.
Aquesta nova generació del Qashqai manté la possibilitat de disposar de variants de tracció integral 4WD (només amb el motor més potent) i canvis manuals de sis relacions o automàtic de tipus Xtronic, que no deixa de ser una evolució del canvi CVT que tant agrada als japonesos i que no acaba de trobar el seu encaix entre els conductors europeus més interessats en el dinamisme o les prestacions pures. Amb tot, a Nissan saben que el comprador del Qashqai no està gaire interessat en batre el rècord del circuit més pròxim cada cap de setmana ni de cremar l’accelerador a les carreteres de muntanya.
Nissan introdueix també una versió electrificada de rang extens anomenada e-Power que arribarà al mercat el 2022 i que maridarà el motor gasolina amb 158 CV de potència amb un d'elèctric de 190 CV i un generador elèctric. El seu funcionament no deixa de ser curiós, ja que el motor de gasolina no envia la potència a les rodes, sinó que s’encarrega de generar electricitat que s’emmagatzema a les bateries i al generador per alimentar el motor elèctric. D’aquesta manera, el sistema millora la seva eficiència energètica i redueix significativament les emissions respecte a un motor de combustió tradicional.
Nissan encara no ha publicat el preu final del nou Qashqai, per bé que les versions bàsiques no haurien de superar gaire els 20.000 o 21.000 euros, i ja ha anunciat que les primeres unitats sortiran de la fàbrica anglesa de Sunderland aquesta primavera i han d’arribar al nostre mercat aquest estiu vinent.