Nissan negocia amb Dongfeng la cessió de les seves fàbriques europees
La marca japonesa estudia possibles fórmules per esquivar més acomiadaments massius, i fins i tot el tancament de plantes de producció europees, amb un possible acord amb el fabricant xinès Dongfeng
Dongfeng és el soci estratègic de Nissan a la Xina des de ja fa alguns anys, i de la mà d’aquest acord de col·laboració Nissan ha produït vehicles elèctrics de gran èxit al gegant asiàtic. És el cas del nou N7, una berlina elèctrica amb més de 600 quilòmetres d’autonomia i un preu de 24.000 euros que ja és tot un èxit de vendes a la Xina, amb més de 10.000 unitats venudes durant els primers mesos de comercialització del vehicle i que ja compta amb una llarga llista d’espera de clients interessats.
Aquest èxit inesperat a la Xina pot ser un salvavides per a Nissan, un fabricant històric que ara fa unes setmanes va anunciar milers d’acomiadaments (algunes fonts eleven la xifra final per sobre de les 20.000 persones) i el tancament de set fàbriques a tot el món, tot i que sense concretar quines. El nou CEO de Nissan, el mexicà Ivan Espinosa –que substitueix el japonès Makoto Uchida, el gran responsable del fracàs de les negociacions de fusió amb Honda–, creu que l’aliança amb Dongfeng pot esdevenir estratègica per al futur de la marca a tot el món.
Ja fa alguns mesos que Dongfeng ha provat de desembarcar al Vell Continent a través d’alguna de les seves marques, com Voyah, MHero o la mateixa marca Dongfeng. Però fins ara els resultats comercials han estat molt modestos. L’acord de col·laboració i creixement entre Nissan i Dongfeng passaria per la cessió d’algunes de les fàbriques de Nissan a Europa per fabricar-hi cotxes de Dongfeng, fet que permetria esquivar els aranzels i aprofitar la bona xarxa de proveïdors i distribució de Nissan a Europa a canvi del suport tecnològic i econòmic (en forma d’una important injecció de capital) dels xinesos.
Si aquesta operació s’arriba a concretar, esdevindria un autèntic win-win entre Dongfeng i Nissan, però també per als milers de treballadors i treballadores de la marca i de la xarxa de proveïdors de les factories europees, i obriria la porta a futurs convenis i acords de col·laboració entre Nissan i el seu soci a la Xina a escala mundial. Sense anar més lluny, la reobertura de la històrica Santana a Linares (Jaén) deu la seva lògica a l’aterratge de marques filials de Dongfeng a Europa, i la camioneta o pickup que s’hi fabricarà parteix de la base de la versió xinesa de la Nissan Frontier, de la qual Dongfeng té els drets de producció i explotació.
Pendents de l’ofensiva elèctrica
El futur de Nissan a Europa –i de milers de llocs de treball– passa pels nous Leaf i Micra, dos models totalment elèctrics que han de ser presentats al llarg dels mesos vinents i que aprofiten les sinergies i plataformes compartides amb Renault, fins ara el gran soci comercial i industrial de Nissan. Si l’aliança estratègica amb Dongfeng s’acaba implementant també a Europa, s’obriria la porta a nous models elèctrics que aprofitin les tecnologies i mecàniques provinents de la Xina.