Nissan fa marxa enrere i descarta que el nou GT-R sigui elèctric
La marca japonesa apostarà per solucions híbrides que permetin mantenir el motor de combustió
El GT-R és el model insígnia de Nissan, un esportiu d’altes prestacions capaç de discutir el cronòmetre a molts models de Ferrari, Lamborghini o McLaren amb un preu molt inferior gràcies al seu motor V6 de 570 CV, que en algunes edicions especials va arribar a superar els 600 CV de potència, i al seu sistema de tracció integral. L’espectacular Nissan GT-R va deixar de vendre’s a Europa l’any 2022 a causa de les restrictives normatives europees sobre contaminació acústica, que faran que a partir de l’any vinent cap nou vehicle pugui superar el llindar dels 68 dB com a màxim, si volen ser homologables al mercat europeu. Això obligarà els fabricants d’esportius a buscar noves solucions per ajustar el soroll dels seus motors, o tubs d’escapament.
Ja fa uns quants anys que la marca japonesa treballa en el substitut del seu cotxe estrella, que es manté en el mercat sense grans canvis significatius des de l’any 2007, cosa que l'ha convertit en un dels esportius més veterans de la història. No és cap secret que Nissan està en hores baixes, amb problemes de liquiditat i viabilitat i en ple procés de fusió amb Honda, i que aquesta realitat dificulta les inversions necessàries per desenvolupar una nova generació del GT-R. I, a més, el model no genera el marge comercial ni el volum de vendes necessari per a justificar una actuació prioritària, especialment en un context econòmic molt complicat per a la marca que ha comportat l'anunci d'acomiadaments massius.
Aquesta setmana, coincidint amb la inauguració del Saló de l’Automòbil de Nova York, el cap de planificació de Nissan als Estats Units, Ponz Pandikuthira, va assegurar en una entrevista a The Drive que el nou GT-R, conegut amb el codi intern R36, arribarà al mercat en un futur no gaire llunyà “d’entre tres a cinc anys”. Va dir que faria servir un motor de combustió associat a un motor elèctric, cosa que deixa enrere la idea d’un nou GT-R totalment elèctric. Pandikuthira va assegurar que l’esquema dels híbrids endollables és adequat per a la majoria dels cotxes, “però no tant per a un cotxe esportiu que també ha de poder mostrar rendiment en els circuits”. L’executiva de Nissan justifica la necessitat d’un esportiu amb motor de combustió, afirmant que “un esportiu que completi una volta o dues en un circuit exigent i llarg com Nürburgring s'hauria d’aturar” per carregar les bateries, cosa que el faria poc pràctic i “poc realista”.
A hores d’ara la idea de Nissan és mantenir el motor V6 (o de sis cilindres en V, si ho preferiu) amb una cilindrada i cubicatge similars als actuals i amb un turboalimentador que n’incrementi la potència però ajustat a les noves normatives d’emissions de gasos i soroll. Segons afirma Pandikuthira en l’entrevista, el nou GT-R es beneficiarà del procés de fusió amb Honda, ja que “es podria desenvolupar en paral·lel el nou Nissan GT-R i el futur Honda NSX”. Arribats a aquest punt, convé recordar que l’Honda (o Acura en el mercat nord-americà) NSX és l’esportiu de bandera de la marca, i que el model actual ja fa servir un sistema de propulsió híbrid.