Motor Cotxes esportius

Lamborghini s'acomiada del motor V12 sense hibridació amb dos models únics

Sota el nom d'Invencible i Autentica, la marca italiana fabricarà els dos darrers vehicles en fer servir aquest mític propulsor

Lamborghini s'acomiada del motor V12
3 min

L'electrificació del món de l'automòbil es va estenent com una taca d'oli i els vehicles superesportius no en son pas una excepció. Amb la prohibició de vendre cotxes gasolina i dièsel a Europa a partir de l'any 2035 tots els fabricants hauran d'escollir el seu camí per arribar a les zero emissions... i actualment el cotxe elèctric sembla el més ben posicionat (tot i que també se'n parla de l'hidrogen i dels combustibles sintètics).

Però que l'any 2035 la prohibició sigui total no vol dir que abans les normes ho permetin tot. De fet, està previst un enduriment en les exigències sobre la contaminació dels vehicles, fet que obligarà la majoria de fabricants a, com a mínim, hibridar els seus vehicles. Precisament això és el que ha fet Ferrari amb models com l'SF90 Stradale o el 296 GTB, i Lamborghini ho té previst per al substitut de l'Aventador, que serà presentat en poques setmanes.

Lamborghini Invencible
Lamborghini Autentica

Tot feia pensar que, amb la reconversió del mític motor V12 de la marca italiana en un propulsor híbrid endollable, l'Aventador seria el darrer model de la història en fer servir aquest motor de combustió atmosfèric sense electrificar. Però el fabricant de Sant'Agata Bolognese ens ha sorprès amb la presentació de dos models de tipus one-off (dels quals només se'n fabrica una unitat) que fan servir aquest propulsor.

Lamborghini Invencible i Autentica

Sota el nom d'Invencible (coupé) i Autentica (descapotable), Lamborghini ha presentat dos models dissenyats pel departament de disseny Centro Stile i que, sobre la base d'un Aventador, fusionen elements vistos anteriorment en models com el Reventón, el Sesto Elemento, l'Essenza SCV12 o el Veneno.

El seu disseny ha estat desenvolupat conjuntament entre la marca i els propietaris dels vehicles: en el cas de l'Invencible el color escollit ha estat el vermell Rosso Efesto, mentre que l'Autentica llueix un color gris Grigio Titans amb detalls en color negre i groc. Això sí, tots dos models comparteixen el mateix monocasc de fibra de carboni, els llums formats per les tradicionals formes hexagonals de la marca italiana i la triple sortida d'escapament central.

Interior del Lamborghini Invencible
Interior del Lamborghini Autentica

A l'hora de dissenyar l'interior la base escollida ha estat, com resulta evident, la d'un Aventador. Però s'ha produït algun canvi rellevant, com per exemple l'absència de pantalla central. I és que, segons afirma la marca, això serveix "per subratllar la lleugeresa de l'habitacle i centrar l'atenció en el plaer pur de conduir".

Adéu al motor V12

Tant l'Invencible com l'Autentica fan servir la darrera versió del motor V12 del fabricant italià. Un propulsor que, segons afirma el president de Lamborghini, Stephan Winkelmann, és "un dels pilars de la història i l'èxit de la marca". I el cert és que té raó, perquè aquest motor de dotze cilindres en V i 6.5 litres ha donat vida a una gran quantitat de superesportius i ha omplert els circuits amb una melodia inconfusible que està per veure com evolucionarà amb l'arribada de la hibridació.

Com és habitual a tots els models que disposen d'aquest motor, els dos nous models únics de Lamborghini munten el propulsor en posició longitudinal posterior. I per si encara quedava algun dubte de les seves prestacions, aquesta és la seva carta de presentació: els 780 CV de potència i els 720 Nm de parell que genera a 6.750 voltes s'envien, mitjançant una caixa de canvis ISR de set velocitats, directament a les quatre rodes. I parlant de quatre rodes, tots dos models equipen un sistema anomenat Lamborghini Dynamic Steering que controla les quatre rodes.

Amb aquests dos models Lamborghini s'acomiada del seu motor V12 sense hibridació

El seu preu no és rellevant perquè ja s'han venut (de fet mai han estat a la venda perquè han sigut directament els propietaris els qui l'han desenvolupat), però de ben segur es pot apropar al milió d'euros... com a vehicle nou. Perquè el que resulta evident és que, un cop surtin de la fàbrica, els dos darrers Lamborghini de la història en fer servir el motor V12 sense hibridar es revaloritzaran notablement.

stats