Ferrari 296 GTB: un esportiu híbrid endollable de 830 CV
Els de Maranello presenten el seu nou esportiu, el bòlid amb la millor relació entre pes i potència de Ferrari i que arriba als 25 quilòmetres d’autonomia elèctrica
Cada cop que Ferrari presenta un cotxe nou el món del motor s’atura per observar la creació de la marca italiana. Ara ho ha fet amb més raó que mai, ja que Ferrari ha presentat un nou model a la seva gamma que no substitueix cap altre vehicle i que esdevé una fita molt important en l’evolució de la marca de Maranello.
El nou 296 GTB no és el primer híbrid endollable de la història de Ferrari, ja que fa uns anys ja va presentar l’actual SF 90 Stradale, però sí que és l’esportiu amb la millor relació entre pes i potència de la marca (830 CV per només 1.470 quilos de pes, cosa que permet una relació d’1,77 kg/CV) i una autonomia de 25 quilòmetres en mode elèctric.
Aquest 296 GTB deu el seu nom a la cilindrada (2,9) i al nombre de cilindres (6) del nou esportiu, i les sigles GTB fan referència als mots Gran Turismo Berlinetta. Tal com indica el seu nom, el nou 296 GTB no és un esportiu radical, sinó un turisme pensat per obtenir un gran rendiment dinàmic sense oblidar el confort en un ús diari.
Mecànicament els seus 830 CV són el resultat de maridar un motor V6 de gasolina de 2,9 litres de cubicatge que entrega 663 CV de potència amb un motor elèctric o MGU-K de 166 CV situat entre el motor de combustió i la caixa de canvis seqüencial de set relacions heretada dels monoplaces de Fórmula 1. El propulsor V6 és una novetat en un vehicle de Ferrari, que fins ara ha fet servir motors V8 i V12 en els seus esportius. A més, aquest motor també introdueix novetats interessats, com els nous col·lectors del catalitzador i tubs d’escapament fets d’un material anomenat inconel, un aliatge d’acer i níquel més lleuger que també esdevé molt resistent a les temperatures elevades. A més, aquest nou motor de sis cilindres en V té una inclinació de 120 graus, cosa que permet reduir molt el centre de gravetat del motor i col·locar dos grans turbocompresors al centre del propulsor.
El motor elèctric, per la seva banda, s’alimenta d’unes petites bateries de liti de 7,45 kWh de capacitat, que li permeten recórrer uns 25 quilòmetres en mode elèctric, insuficients per obtenir una etiqueta ambiental de zero emissions. Amb tot plegat, aquest 296 GTB presenta unes prestacions d’infart, ja que pot accelerar de 0 a 100 en 2,9 segons, de 0 a 200 en 7,3 segons i signar un temps de volta ràpida de tan sols 1:21 minuts a la pista de proves de Ferrari a Fiorano.
La posada a punt d’aquest nou Ferrari inclou una suspensió adaptativa de duresa variable de tipus magnètic i nous sensors de dinàmica de xassís que, integrats en el sistema ABS Evo, permeten distàncies de frenada més curtes. A tota això cal sumar-hi un paquet opcional anomenat Assetto Fiorano que modifica elements de la suspensió, seients de competició tipus bucket, decoració interior, elements aerodinàmics i la rigidesa torsional del xassís per convertir el 296 GTB en una màquina encara més radical.
Deia el fundador Enzo Ferrari que “un cotxe no només ha de ser ràpid, també ha de semblar-ho”. En aquest sentit, els dissenyadors de Ferrari han creat un vehicle agressiu, dinàmic i modern, tenint molt en compte els requisits aerodinàmics del vehicle per millorar-ne les prestacions. El resultat és un conjunt molt afilat, aerodinàmic, escultural i orgànic, allunyat del barroquisme i excés d’entrades d’aire, espòilers, difusors i brànquies laterals tant de moda en el segment dels esportius.
Per acabar, el nou Ferrari 296 GTB arribarà al mercat al llarg del segon quadrimestre del 2022 a un preu aproximat d’uns 270.000 euros (abans d’impostos) al mercat italià. Això vol dir que quan arribi al nostre mercat el seu preu final serà molt superior als 300.000 euros.