Kia presenta l'EV9, un SUV d'autèntic luxe i gairebé 90.000 euros
El nou vaixell insígnia elèctric de la marca coreana arriba al mercat amb una autonomia de més de 500 quilòmetres
Lluny, molt lluny queda l'època en què els models de Kia eren molt econòmics i de qualitat més aviat justeta. Amb el pas dels anys la marca coreana ha passat de vendre productes molt senzills i barats, com els primers Picanto, Sportage o Cerato, a incorporar a la seva gamma models que fan una competència directa a les marques europees més consolidades. Tant és així que, amb l'arribada dels vehicles elèctrics, Kia ha volgut fer un pas més. Ja no es limita a desenvolupar models zero emissions sobre vehicles de combustió (com els e-Soul o e-Niro, que vam poder provar a l'Ara Motor), sinó que aposta per una gamma prèmium ben diferenciada de la resta.
Estem parlant de la divisió EV, que va sorprendre a tothom amb l'arribada ara fa uns anys de l'EV6 i que ara ha tornat a deixar-nos bocabadats amb la presentació del Kia EV9. Es tracta d’un model que, com calia esperar, arriba en format SUV... però ho fa apuntant a la part més elevada del segment. Tant per qualitat i preu com per dimensions, ja que amb una longitud de 5,01 metres els rivals més propers que té son els Tesla Model X o Volvo EX90.
Disseny innovador, com és habitual a la marca
Així com el Kia EV6 té un disseny futurista que amaga unes línies aparentment arrodonides i aerodinàmiques, l'EV9 renúncia a aquest estil i aposta per una estètica totterreny molt americana, plena de línies rectes i formes musculoses per tot arreu. De fet, aquest EV9 recorda molt més el disseny del Sorento que no pas el del seu germà petit EV6. Sigui com sigui, i malgrat les formes quadrades, el coeficient aerodinàmic d'aquest Kia EV9 és de tan sols 0,28 Cx.
La part davantera no incorpora cap graella perquè no li cal per refrigerar el sistema elèctric, però a la part inferior el para-xocs sí que n'integra una. A més, les òptiques LED tenen un disseny vertical i una signatura lumínica que s'estén cap a la part baixa del vehicle. Pel que fa a la vista lateral, fins i tot aquí les línies rectes són protagonistes a les llandes de 19 a 21 polzades, la qual cosa reafirma l'aposta per aquest tipus de disseny de la marca coreana.
Les línies rectes però depurades (gràcies en part als retrovisors digitals i a les manetes enrasades) donen pas a una part posterior que segueix el mateix patró que la davantera: una porta del maleter enorme, pilots verticals i un para-xocs amb motllures voluminoses.
Interior de gran qualitat i molt tecnològic
Kia ha dissenyat un interior que és revolucionari i conservador al mateix temps. Revolucionari perquè, com es pot veure a simple vista, aposta per la digitalització i el minimalisme. I conservador perquè en el fons no canvia tant respecte a altres models de la marca i manté l'aposta que tan bons resultats està obtenint. Així, al quadre de comandaments hi trobem un bon grapat de pantalles: dues de 12,3 polzades que fan les funcions d'instrumentació digital i monitor central, una auxiliar de 5,3 ubicada entre aquestes dues i, en cas d'equipar els retrovisors digitals, dues pantalles més situades als extrems.
La bona notícia és que Kia ha conservat alguns botons físics per accedir a les funcions més habituals, tot i que ara la consola central està molt més ordenada gràcies al fet que el selector del canvi està ubicat darrere del volant. Tot plegat també permet aconseguir més espais per a emmagatzemar objectes. I, parlant d'espai, aquest enorme SUV va ben servit en aquest apartat, ja que es pot escollir en configuració de sis o set seients.
La configuració de sis seients (2+2+2) no és gaire habitual al nostre país, però permet que els ocupants de la segona fila viatgin com a autèntics xeics. Ara bé, la versió de set seients (2+3+2) serà la més demanada. Però fins i tot amb tots els seients desplegats el maleter ofereix una xifra realment bona, ja que anuncia 333 litres de capacitat. A més, si només fem servir cinc places, l'espai arriba als 828 litres.
Una única opció mecànica amb 505 km d'autonomia
Kia no ha volgut complicar-se la vida a l'hora d'oferir motors per al seu EV9, de manera que només es pot escollir associat a una opció mecànica. Es tracta d'un combinat de dos motors (un per cada eix) que generen 192 CV cadascun i dona com a resultat una potència combinada de 384 CV i un parell motor de 600 Nm que pot arribar a 700 si activem el mode Boost. Tot plegat permet una acceleració de 0 a 100 km/h en tan sols 5,3 segons, una xifra realment bona per a un vehicle de 2.569 kg de pes.
Per aconseguir arribar als 505 km d'autonomia que homologa aquest EV9, necessita una bateria de grans dimensions, i la prova està en la seva capacitat: 99,8 kWh. La bona notícia és que es pot recarregar a 800 volts, de manera que en un endoll ràpid es poden recuperar fins a 223 km en tan sols 15 minuts.
Però tot plegat té un preu, i no és gens econòmic: la gamma del Kia EV9 arrenca en 85.100 euros per al model de set places, xifra que augmenta encara més en la configuració de sis seients. El seu equipament està al nivell dels vehicles prèmium més luxosos, els materials són de gran qualitat i la marca coreana l'ha equipat amb conducció autònoma de nivell 3, però... continuen sent gairebé 90.000 euros per un Kia. Els nous temps electrificats, suposo.