El Govern obre avui la línia d’ajudes a la compra de cotxes elèctrics
L’Institut Català de l’Energia (ICAEN) disposa d’una partida de 65 milions d’euros per a la compra de vehicles elèctrics i el procés d’instal·lació de punts de recàrrega

A partir d’avui els compradors particulars, empreses i diferents administracions públiques d’àmbit local ja poden sol·licitar i iniciar el tràmit per obtenir les subvencions pertinents al pla Moves III. El pla, que estarà en vigor fins al pròxim 31 de desembre, mobilitza un total de 400 milions d’euros en ajudes a la compra de vehicles elèctrics i al procés d’instal·lació de punts de recàrrega per a cotxes elèctrics, però la transferència de partida pressupostària corresponent a Catalunya serà finalment de 65 milions d’euros, i no es preveu cap ampliació pressupostària en cas d’esgotament de la dotació inicial. Aquestes ajudes són gestionades per les diferents administracions autonòmiques i en el cas català l’organisme responsable és l’Institut Català de l’Energia (ICAEN), que aplicarà el model de gestió fixat per la normativa estatal.
Les ajudes del pla Moves III
La convocatòria oberta avui permet als compradors sol·licitar ajudes a l’adquisició de vehicles elèctrics, híbrids endollables o de pila d’hidrogen, sempre que els vehicles electrificats hagin estat adquirits a partir de l’1 de gener de 2025. Els compradors particulars d’un vehicle elèctric o electrificat (turismes, furgonetes o motocicletes) poden sol·licitar una ajuda a la compra de fins a 7.000 euros i una subvenció de fins al 70% del cost total de la instal·lació d’un punt de recàrrega, que pot arribar al 80% en cas que la població del beneficiari tingui menys de 5.000 habitants.
Si un comprador particular vol adquirir un turisme elèctric, el pla Moves III preveu un incentiu de 4.500 euros, que poden arribar als 7.000 euros en cas que s’acompanyi del desballestament d’un vehicle de combustió de més de set anys d’antiguitat. Ara bé, el beneficiari de l’ajuda té un llindar màxim de 45.000 euros per demanar l’ajuda (els cotxes amb un preu superior a aquest no poden demanar subvencions), una xifra que creix fins als 53.000 euros si el vehicle nou té vuit o nou places. Les furgonetes tenen un llindar de preu de 66.250 euros, i les motocicletes elèctriques, de 12.500 euros.
En el cas de les furgonetes elèctriques, tots els compradors particulars poden optar a un incentiu a la compra de 7.000 euros, que pot arribar als 9.000 euros en cas d’aportar una furgoneta perquè sigui desballestada. Per acabar, les motocicletes elèctriques tenen una ajuda de fins a 1.100 euros, que poden arribar als 1.300 euros en cas d’acompanyar-la amb el desballestament d’una moto antiga.
A aquestes ajudes cal sumar-hi un descompte obligatori de com a mínim 1.000 euros que ha d’exercir el concessionari on adquirim el cotxe elèctric o la furgoneta elèctrica, però aquesta obligació no afecta en el cas de compra d’una motocicleta elèctrica. Per acabar, els compradors d’un vehicle elèctric també poden afegir una deducció màxima de 3.000 euros a la seva declaració de la renda corresponent a l'any imputable en l’exercici de compra del vehicle, i de 600 euros com a màxim en cas d’instal·lació d’un punt de recàrrega.
La convocatòria de l’Institut Català de l’Energia també incorpora algunes novetats que han de facilitar el procediment administratiu a l’usuari final, com ara un nou formulari de sol·licitud en codi HTML que substitueix el format PDF anterior, la simplificació de la informació referent al concessionari on es compra el vehicle i la justificació simplificada de la compra. A més, la nova convocatòria eximeix els compradors de la justificació referent al padró en el cas de residir en un municipi de menys de 5.000 habitants o del certificat de la legalització de la instal·lació d’un punt de càrrega elèctric nou, entre altres. Aquesta simplificació administrativa pretén facilitar els tràmits burocràtics i incentivar les matriculacions de vehicles de zero emissions i la implementació d’una xarxa de punts de càrrega que permeti cohesionar i facilitar el procés de transició cap al cotxe elèctric.