Cotxes elèctrics

Ford fa marxa enrere i es replanteja la seva estratègia d’electrificació

La marca nord-americana redefineix el full de ruta i renuncia a fabricar nous totcamins elèctrics grans pels alts costos de producció

Ford ha anunciat que cancel·la el llançament del seu nou SUV elèctric de set places, que havia d’arribar al mercat nord-americà al llarg de l’any vinent. Després d’haver presentat el flamant Ford Capri elèctric, aquest nou totcamí gran havia de ser el següent pas en l’estratègia d’electrificació de la marca de l’oval, que ara quedarà seriosament tocada després de l’anunci de la cancel·lació del seu nou projecte.

El motiu d’aquest moviment, avançat pel mitjà britànic especialitzat Autocar, és purament econòmic. I és que la cúpula directiva de Ford va poder constatar que el llançament d’aquest nou vehicle no hauria estat rendible des del primer moment a causa dels elevats costos de desenvolupament, producció i comercialització, en un context de davallada de la venda de vehicles elèctrics, especialment dels segments de turismes, totcamins i totterrenys de mida gran. A l’anunci de la cancel·lació d’aquest model cal sumar-hi també l’endarreriment, sense data confirmada, de la camioneta elèctrica o pick-up T3, que en cap cas arribaria al mercat abans de 2027.

Cargando
No hay anuncios

Els vehicles grans, com ara un SUV de set places o una camioneta en format elèctric, tenen un pes considerable, per sobre de les dues tones, que requereixen motors de gran potència per fer-los moure amb agilitat. El problema rau en la necessitat d’instal·lar-hi bateries de molta capacitat per alimentar els grans motors elèctrics d’aquests vehicles grans i pesats en un moment en què les matèries primeres necessàries per fabricar bateries, com el liti, tenen un preu força elevat que resta marge comercial al preu final del vehicle, tot i tenir un preu de venda elevat.

Cargando
No hay anuncios

Redefinició del full de ruta

El nou full de ruta de Ford passa ara per una aposta decidida pels vehicles híbrids i els híbrids endollables i una reducció de les inversions en recerca i desenvolupament de vehicles elèctrics del 40% al 30% del total. En aquesta nova estratègia, que posposa un horitzó totalment elèctric més enllà de l’any 2030, hi han de tenir un pes específic els vehicles elèctrics dels segments urbà, utilitari i compacte, és a dir, cotxes de menys de 4,2 metres de llarg pensats per a un ús intens en entorns urbans o semiurbans, amb bateries més petites i autonomies limitades a poc més de 200 o 300 quilòmetres, més que suficients per a un ús diari en una gran ciutat.

Cargando
No hay anuncios

Marin Gjaja, cap de desenvolupament de nous models de Ford, apuntava cap a una “electrificació de vehicles de segments assequibles per al gran públic”, com ara el nou Ford Puma elèctric o el futur Ford Focus, que també hauria de rebre mecàniques de zero emissions, mentre aposta per “altres fórmules”, com ara mecàniques híbrides i híbrides endollables per als models de mides (i pes) més grans. “El cost de les bateries per a un vehicle elèctric de grans dimensions supera els 50.000 dòlars, cosa que en limita molt el marge comercial i els beneficis per a l’empresa”, explicava el conseller delegat de Ford, Jim Farley, en una entrevista recent al diari The Guardian

Cargando
No hay anuncios

Gjaja, per la seva banda, apuntava que “el problema és competir amb els cotxes elèctrics xinesos, amb costos de producció molt més reduïts”, alhora que anunciava el cost aproximat de desenvolupar, fabricar i comercialitzar el totcamí elèctric de set places ara cancel·lat. Segons els càlculs de Ford la previsió de costos de desenvolupament, producció i comercialització del SUV elèctric familiar era d’uns 1.900 milions de dòlars, una inversió que “la marca difícilment recuperaria”.

Per acabar, és rellevant tenir en compte que l’element essencial del canvi de rumb en l’estratègia elèctrica de Ford és el grau d’acceptació del producte i les vendes de cotxes elèctrics en el mercat nord-americà i europeu. El comunicat de la marca conclou que els nous compradors de vehicles elèctrics “es fixen especialment en el cost de compra i de manteniment del vehicle, més que no pas en el fet de si són pioners del segment”, i que en molts casos acaben optant per comprar models elèctrics de dimensions i preus més reduïts, o bé per vehicles grans amb mecàniques híbrides i híbrides endollables, precisament el segment cap al qual Ford vol redireccionar la seva estratègia.

Cargando
No hay anuncios