Motor Emissions contaminants

Europa endarrereix el compliment de les mesures anticontaminació fins a l'any 2027

La Comissió Europea flexibilitza la normativa que havia d'entrar en vigor enguany, donant marge als fabricants per poder complir els objectius

Europa endarrereix el compliment de les mesures anticontaminació fins l'any 2027
2 min

Una de les pors principals que fins no fa gaire tenien la majoria dels fabricants d'automòbils a Europa era la coneguda com a normativa CAFE (clean air for Europe, o aire net per a Europa), un pla anticontaminació que preveia reduir enguany les emissions de CO₂ un 15% en comparació amb els nivells del 2020. Dit d'una altra manera, els fabricants havien de fer front aquest any 2025 a un límit d'emissions màxim de 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre, i en cas d'incompliment estava previst que paguessin multes molt elevades.

Doncs bé, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha anunciat que es flexibilitzarà aquesta mesura per garantir que els fabricants puguin complir els objectius previstos i no hagin de pagar multes aquest any. Però què vol dir que es flexibilitza la mesura?

La idea inicial de la normativa CAFE era que aquest 2025 els fabricants registressin una mitjana d'emissions de 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre, una xifra que havien de mantenir fins a l'any 2027. Posteriorment, s'aniria reduint fins als 49,5 grams de l'any 2029 i els 0 grams de l'any 2035, quan en principi quedava prohibida la venda de cotxes de combustió a la Unió Europea.

Els fabricants guanyen una mica de marge per complir els objectius anticontaminació.

Però per aconseguir el primer objectiu, el dels 93,6 grams, era imprescindible que els fabricants aconseguissin vendre aproximadament entre un 20% i un 25% de cotxes elèctrics aquest mateix any. Una xifra que no representava cap problema per a fabricants com per exemple Tesla o BYD, però que en molts casos era directament impossible d'aconseguir a causa de la lenta implantació que està experimentant el cotxe elèctric.

Caldrà complir la normativa, però al llarg de tres anys

En realitat, el canvi anunciat no és una eliminació de la normativa, sinó simplement una flexibilització que dona una mica de marge als fabricants per complir els objectius. Per tant, si originalment estava previst que aquest any totes les marques que superessin els 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre paguessin 95 euros per cada gram que excedís aquesta quantitat (multiplicat per cada vehicle venut), ara el control de les emissions no es farà cadascun dels tres anys, sinó directament l'any 2027.

Caldrà que les marques venguin molts més cotxes elèctrics per obtenir una mitjana d'emissions de 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre.

Per tant, aquest any els fabricants poden superar els 93,6 grams sense haver d'afrontar cap multa, però hauran de compensar-ho al llarg dels anys següents per arribar al final d'aquest període triennal amb la mitjana correcta. Així doncs, les multes s'aplicarien l'any 2027 per a tots aquells que no hagin estat capaços d'aconseguir una mitjana de 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre entre aquest any i el 2027.

Tot plegat, ha estat possible a causa de les reiterades demandes de flexibilització dels objectius que ha fet l'ACEA (Associació Europea de Fabricants d'Automòbils), que advertia dels riscos d'haver d'imposar multes superiors als 15.000 milions d'euros als fabricants i dels problemes laborals que comportaria la reducció de la fabricació de vehicles de combustió per aconseguir els objectius de la normativa CAFE.

stats