Cupra arriba al milió de cotxes
La marca aspiracional de Martorell es consolida com una de les de creixement més ràpid a Europa
Pocs es podien imaginar el gran èxit de Cupra quan l’any 2018 aquesta filial d’alt rendiment es va independitzar de Seat per convertir-se en una marca aspiracional, tot just situada al segment del mercat entre els fabricants generalistes i els prèmium, convertint-se en la marca juvenil i d’accés als cotxes esportius d’Audi o Porsche. Set anys després, i malgrat el sotrac que va suposar la pandèmia, la crisi dels semiconductors, els problemes geoestratègics a Ucraïna i Palestina i l’encariment de les primeres matèries, Cupra celebra la sortida del seu model un milió de la planta de Martorell convertida en una de les marques europees de més èxit i creixement dels darrers anys.
El model que ha fet un milió no deixa d’estar carregat de simbolisme, ja que aquest honor ha recaigut en un Cupra Formentor e-Hybrid de color Magnetic Tech, un model híbrid endollable amb una potència de 272 CV i una bateria de liti de més capacitat, que ara ja arriba als 19,7 kWh. I és que el foment de l’electrificació i el model Formentor han estat els dos grans puntals de creixement de Cupra durant els darrers anys, dos arguments que han fet gravitar l’aposta comercial de la marca.
El primer model de la nova Cupra independent va ser el Cupra Ateca, una versió potent i especial que volia generar impacte en el mercat, seguit de les versions Cupra del León. Però el fet realment decisiu i que va marcar l’evolució de la marca van ser els primers models exclusius, en concret l’elèctric Cupra Born (el primer cotxe 100% elèctric de la marca), el Cupra Tavascan (el primer SUV elèctric de la marca) i el Cupra Terramar, un totcamí esportiu amb vocació familiar. La gamma creixerà aviat amb el nou Cupra Raval, un urbà elèctric que es fabricarà a Martorell i que ha de ser el substitut conceptual del Seat Ibiza (model amb el qual encara conviurà un temps).
Però el Cupra Formentor ha estat, sense cap mena de dubte, el cotxe estrella i nau insígnia de la marca. El Formentor és, en realitat, un León amb una carrosseria elevada, una posada a punt específica i un disseny captivador que s’ha convertit en el gran actiu de Cupra, fins al punt de convertir-se en el model més exportat de la història de la marca. L’acollida de Cupra (en especial del Cupra Formentor) als principals mercats europeus ha estat magnífica, i alguns països com Alemanya, Àustria, el Regne Unit o França s’han convertit en mercats clau per al seu creixement, que a diferència de Seat no necessita el mercat espanyol per consolidar-se.
Un horitzó de creixement
Cupra és una de les marques del grup Volkswagen que més ha crescut durant els primers nou mesos del 2025, amb un percentatge superior al 4%, i de moment no ha generat símptomes d’esgotament. De fet, la planta de Martorell està a punt d’enllestir les tasques d’adequació de la línia 1 de producció, on es fabricaran el Cupra Raval i el Volkswagen ID.Polo, amb una inversió de més de 300 milions d’euros.
El Cupra Raval hauria de ser el primer cotxe totalment elèctric amb una clara vocació de masses, gràcies a la seva estètica i posada a punt dinàmica, un disseny juvenil i una clara vocació urbana. Amb tot, la marca encara té dues grans assignatures pendents: el desembarcament als Estats Units (posposat sine die a causa dels aranzels de l’administració Trump) i l’expansió de la marca a l’Orient Mitjà, si bé haurà de fer-ho amb models de combustió, que són els que dominen el mercat del golf Pèrsic i de la península Aràbiga.