Cotxe autònom
Novetats18/09/2019

El corredor 5G del Mediterrani, una infraestructura que espanta a Madrid

Us expliquem què és i quines potencialitats té el corredor 5G del Mediterrani, un projecte de futur que no compta amb el vistiplau del govern espanyol

Ara Motor
i Ara Motor

Ahir va saltar la notícia: el ministre Borrell va anunciar que bloquejaria la iniciativa del conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, encaminada a crear un corredor 5G del Mediterrani que promogui un espai viari connectat a les últimes tecnologies i a internet 5G que inclogués l’àrea de Catalunya i d’Occitània.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà dels entrebancs que hi pugui posar el govern d’Espanya, aquest és un projecte estratègic que avança en la direcció que les institucions comunitàries, els fabricants automobilístics i els operadors privats d’infraestructures volen seguir de cara als pròxims anys. De fet, aquest projecte podria aspirar a una subvenció comunitària de més de 8 milions d’euros, i compta amb el suport dels principals fabricants establerts a Europa.

El corredor 5G del Mediterrani és un projecte que vol crear un espai de mobilitat entre Catalunya i Occitània que connecta i adapta les autopistes AP-7 i E-9 per poder-hi circular amb vehicles autònoms i connectats, capaços de circular fins i tot sense supervisió humana, és a dir, sense conductor.

Cargando
No hay anuncios

Què és el corredor 5G del Mediterrani?

El 5G no és sinó un canal mitjançant el qual els cotxes autònoms i intel·ligents es podran relacionar entre ells, per bé que algunes companyies com Huawei ja han presentat sistemes capaços de conduir de manera totalment autònoma un vehicle gràcies a la seva capacitat de reconèixer, analitzar i interpretar més de mil objectes i estímuls diferents i compartir les dades amb altres usuaris o vehicles mitjançant un 'smartphone'.

Cargando
No hay anuncios

El fet que el 5G sigui només un mitjà o canal obliga els principals operadors tecnològics i companyies de telecomunicacions a haver de desenvolupar mapes d’alta precisió per localitzar el cotxe en tot moment, associant sensors, làsers, càmeres o radars d’última generació que registraran les dades que es generen a 360 graus al voltant del vehicle i les enviaran en temps reals al núvol per compartir-les amb els altres vehicles connectats i obtenir més informació per analitzar-la i circular de manera totalment segura. Fabricants com Tesla ja basen la conducció autònoma dels seus models en aquesta tecnologia, i en un futur no gaire llunyà podrem veure que fins i tot els camions de mercaderies seguiran rutes programades de manera autònoma i sense conductor.

Cargando
No hay anuncios

Gràcies al 5G els cotxes autònoms imitaran la conducció humana (fins i tot la milloraran) perquè podran analitzar no tan sols si s’acosta un altre vehicle, sinó també a quina velocitat ho fa i quina direcció té previst seguir per evitar una col·lisió. De fet, el 5G pren especial importància en condicions meteorològiques adverses, com la presència de boira o pluja, i durant la nit, quan la visibilitat no és bona i l’intercanvi d’informació per duplicat i fins i tot per triplicat entre els vehicles serà cabdal per mantenir la seguretat dels cotxes.

A més, el fet que el cotxe estigui connectat en tot moment pot obrir noves vies de negoci, perquè per exemple pot rebre notificacions o informacions de les administracions, del Servei Català de Trànsit i fins i tot rebre ofertes i promocions dels negocis pròxims als llocs per on circulem. El fabricant també mantindrà la connexió amb el cotxe en tot moment, monitoritzant-ne en temps real l'estat i detectant qualsevol incidència mecànica i tecnològica. Si escau, el cotxe podrà programar una cita amb el taller (a la qual podrà anar sense el propietari) i tornar sol a casa un cop acabada la reparació o tasca de manteniment.

Cargando
No hay anuncios

Un cop assolit el canal adequat de comunicació a la xarxa viària destinada al cotxe autònom i intel·ligent, en aquest cas aplicat al corredor 5G del Mediterrani, la pilota tornarà a la teulada dels fabricants, que busquen la manera de desenvolupar potents ordinadors capaços de gestionar la ingent quantitat d’informació que rebrà el cotxe i destriar-ne la més rellevant. Companyies com Google i Bosch ja treballen amb Volkswagen (matriu de Seat) i Mercedes-Benz per desenvolupar ordinadors quàntics amb prou potència per entomar amb èxit el repte de la conducció autònoma.

Arribats a aquest punt convé recordar que tant Catalunya com Occitània aglutinen algunes de les multinacionals relacionades amb l’automòbil més importants del sud d’Europa, com ara Seat o Michelin, entre d'altres. A més a més, Barcelona és la seu del Mobile World Congress i el projecte del corredor 5G del Mediterrani seria un aparador excel·lent que connectaria amb la temàtica i els principals assistents d’aquest congrés mundial de tecnologia.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, el discurs oficial del govern espanyol, que acusa la Generalitat de sobrepassar les seves competències en matèria de tecnologia i d’haver obviat mencionar el Regne d'Espanya, sembla que té poc fonament, sobretot tenint en compte la magnitud del projecte, que podria exercir de pol d’atracció industrial per a algunes de les principals multinacionals automobilístiques i tecnològiques del món.