CATL presenta la primera bateria elèctrica d’ions de sodi
Aquesta nova tecnologia permet més densitat energètica i capacitat de càrrega en només 15 minuts, i podria revolucionar el segment del cotxe elèctric
L’empresa xinesa CATL (acrònim de Contemporary Amperex Technology) ha sorprès el món del cotxe elèctric en anunciar i presentar la primera generació de bateries d’ions de sodi del mercat, una solució tecnològica capaç d’integrar en un mateix mòdul cèl·lules d’ions de sodi i de liti, cosa que permetria carregar el 80% de la seva capacitat en 15 minuts i tenir fins i tot més capacitat en condicions atmosfèriques i meteorològiques extremes.
Val la pena destacar que CATL és una empresa líder mundial en la fabricació de bateries elèctriques, i que la seva cartera de clients inclou fabricants com Tesla o el grup Volkswagen, entre altres. Durant la presentació de les bateries d’ions de sodi, el president de la companyia, Robin Zeng, va afirmar que “això és un primer pas” i que “encara queden moltes possibilitats i incògnites per descobrir” en l’exploració d’aquesta nova tecnologia.
Resumint molt el seu funcionament, el fabricant assegura que les bateries d’ions de sodi fan si fa no fa el mateix que les bateries d’ions de liti: els ions es desplacen entre el càtode i l’ànode, però a diferència dels de liti, els ions de sodi són més inestables i més grans, fet que en dificulta el desenvolupament. La solució proposada per CATL passa per maridar en la mateixa bateria cèl·lules d’ions de liti i de sodi de manera estable, cosa que permet escurçar els temps de càrrega i no perjudicar el rendiment de les bateries en funció de l’estat meteorològic, ja que no perdrà tantes propietats en condicions de fred o calor.
Aquesta nova tecnologia té encara un inconvenient respecte de les bateries de liti convencionals, i és que té menys densitat energètica. Les primeres bateries d’ions de sodi presenten una densitat energètica de 160 Wg/kg, però els enginyers de CATL creuen poder trobar la manera d'augmentar la densitat energètica de les bateries d’ions de sodi per sobre dels 200 Wg/kg en la pròxima generació de bateries.
CATL ha anunciat també que les bateries d’ions de sodi ja s’han començat a produir en sèrie a les seves instal·lacions, per bé que el desplegament massiu a escala d’aquestes noves bateries no es produirà fins al 2023.