Motor Tecnologia

CATL presenta la primera bateria elèctrica d’ions de sodi

Aquesta nova tecnologia permet més densitat energètica i capacitat de càrrega en només 15 minuts, i podria revolucionar el segment del cotxe elèctric

Detall bateries ions de sodi
31/07/2021
2 min

L’empresa xinesa CATL (acrònim de Contemporary Amperex Technology) ha sorprès el món del cotxe elèctric en anunciar i presentar la primera generació de bateries d’ions de sodi del mercat, una solució tecnològica capaç d’integrar en un mateix mòdul cèl·lules d’ions de sodi i de liti, cosa que permetria carregar el 80% de la seva capacitat en 15 minuts i tenir fins i tot més capacitat en condicions atmosfèriques i meteorològiques extremes.

Val la pena destacar que CATL és una empresa líder mundial en la fabricació de bateries elèctriques, i que la seva cartera de clients inclou fabricants com Tesla o el grup Volkswagen, entre altres. Durant la presentació de les bateries d’ions de sodi, el president de la companyia, Robin Zeng, va afirmar que “això és un primer pas” i que “encara queden moltes possibilitats i incògnites per descobrir” en l’exploració d’aquesta nova tecnologia.

Comparativa bateries ions de liti i de sodi

Resumint molt el seu funcionament, el fabricant assegura que les bateries d’ions de sodi fan si fa no fa el mateix que les bateries d’ions de liti: els ions es desplacen entre el càtode i l’ànode, però a diferència dels de liti, els ions de sodi són més inestables i més grans, fet que en dificulta el desenvolupament. La solució proposada per CATL passa per maridar en la mateixa bateria cèl·lules d’ions de liti i de sodi de manera estable, cosa que permet escurçar els temps de càrrega i no perjudicar el rendiment de les bateries en funció de l’estat meteorològic, ja que no perdrà tantes propietats en condicions de fred o calor.

Quisen Huan, enginyer en cap de CATL

Aquesta nova tecnologia té encara un inconvenient respecte de les bateries de liti convencionals, i és que té menys densitat energètica. Les primeres bateries d’ions de sodi presenten una densitat energètica de 160 Wg/kg, però els enginyers de CATL creuen poder trobar la manera d'augmentar la densitat energètica de les bateries d’ions de sodi per sobre dels 200 Wg/kg en la pròxima generació de bateries.

CATL ha anunciat també que les bateries d’ions de sodi ja s’han començat a produir en sèrie a les seves instal·lacions, per bé que el desplegament massiu a escala d’aquestes noves bateries no es produirà fins al 2023.

 

stats