Cotxe elèctric
Motor 11/10/2021

Carregar un cotxe elèctric és un 135% més car que fa un any

L’augment del preu de la llum, fins i tot a les hores vall, eleva la factura uns 257 euros anuals per cada 10.000 quilòmetres recorreguts respecte al preu d’ara fa un any, segons un informe de l’OCU

2 min
Un Smart elèctric durant el procés de càrrega

Un informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) posa sobre la taula que l’augment de preu de l’electricitat durant l'últim any ha afectat els vehicles elèctrics i el cost anual que suposa recarregar-los.

L’informe presentat per l’OCU pren com a referència el preu de l’electricitat a les hores vall (és a dir, des de les dotze de la nit fins a les vuit del matí durant els dies feiners i a qualsevol hora els cap de setmana) i el cost en la factura de la llum que suposarien les càrregues necessàries en el cas d'un conductor o conductora que acumuli uns 10.000 quilòmetres anuals amb el seu cotxe elèctric. Seguint aquestes dues variables, l’informe conclou que la factura total per carregar el vehicle elèctric en aquestes condicions aquest 2021 serà d’uns 447 euros, davant dels 190 euros que va costar l’electricitat necessària per recórrer 10.000 quilòmetres amb un vehicle elèctric urbà ara fa un any.

En aquest supòsit no s’hi inclou el preu de l’electricitat si hem de carregar el vehicle en un punt de recàrrega ràpida d’una autopista o autovia, tot i que s'apunta que algunes xarxes han incrementat sensiblement el preu del kWh. Per exemple, recórrer uns 10.000 quilòmetres fent servir la xarxa Ionity aquest passat mes de setembre suposaria un cost de 1.652 euros, fins a tres cops més del que costa recarregar en un endoll domèstic durant les hores vall i superant amb escreix els vora 1.000 euros que costaria fer els mateixos 10.000 quilòmetres amb un cotxe de combustió tradicional.

Amb tot, l’OCU aconsella substituir els vehicles de combustió tradicionals per nous elèctrics, ja que “són menys lesius per al medi ambient i milloren la qualitat de l’aire a les grans ciutats”.

Segons apunta l’OCU, comprar un vehicle elèctric surt a compte a partir del quart any de l’adquisició, quan el preu superior respecte a un de gasolina equivalent comença a estar amortitzat. Ara bé, l’OCU apunta que el progressiu increment en el preu de la llum ha fet endarrerir aquest llindar d’amortització fins als quatre anys, mentre que amb els preus de l’electricitat de l’any passat el llindar a partir del qual la compra d’un cotxe elèctric sortia rendible era de només dos anys i mig.

Per últim, l’informe de l’OCU també apunta a la millora de la vida útil de les bateries, que ja superen amb escreix els 8 anys de garantia que prometen els fabricants, i també elogia el menor impacte i empremta ecològica dels vehicles elèctrics moderns gràcies al procés de reciclatge, que permet donar una segona vida a gran part dels materials emprats en la seva fabricació.

stats