L'Àrea Metropolitana de Barcelona estudia prohibir la circulació dels vehicles amb etiqueta B
Aquesta mesura, que podria entrar en vigor l'any 2022, afectaria els vehicles gasolina matriculats entre els anys 2000 i 2006 i tots els dièsel matriculats entre el 2006 i el 2014 dins del perímetre de la zona de baixes emissions (ZBE)
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha reconegut que està estudiant la possibilitat de prohibir la circulació dels vehicles amb etiqueta B –de color groc– dins del perímetre de la zona de baixes emissions (ZBE) en un futur no gaire llunyà, amb l’any 2022 a l’horitzó.
L’etiqueta groga o B de la DGT la reben tots els cotxes i furgonetes amb motor gasolina matriculats a partir de l’any 2000 fins al 2006 i tots els dièsel matriculats entre els anys 2005 i 2014, corresponents a les normatives d’homologació d’emissions de la UE de vehicles gasolina Euro 3 i dièsel Euro 4 i Euro 5. Les motocicletes, per la seva banda, han d’homologar el certificat europeu Euro 2, és a dir, que afectaria tots els vehicles de dues rodes matriculats abans de l’any 2003.
Segons apunta el vicepresident de Mobilitat i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, els cotxes dièsel Euro 4 i Euro 5 són els més contaminants dels afectats i, per tant, els que més preocupen als responsables mediambientals. Segons Poveda, “no és sostenible mantenir vehicles dièsel amb 20 anys d’antiguitat” i “cal modificar els vehicles amb el pas del temps”.
De fet, aquesta nova mesura no seria cap gran sorpresa després que a inicis de mes l'Ajuntament de Barcelona afirmés que la contaminació atmosfèrica està sobrevivint a les mesures imposades per la zona de baixes emissions i que el regidor Eloi Badia reconegués que no havien arribat "a l'objectiu desitjat" i que caldria seguir elaborant un calendari amb més restriccions i prohibicions.
Aquesta mesura, que serà la continuació de l’actual prohibició de circular dins la zona de baixes emissions aplicable a tots els vehicles sense distintiu ecològic de dilluns a divendres entre les 7 i les 20 hores i que ja acumula multes i sancions als infractors, s’inscriu en l’objectiu ambiental de l’AMB de reduir més d’un 25% el trànsit privat dins la zona afectada de Barcelona (excepte la Zona Franca i Vallvidrera), l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs.