Motor Mobilitat urbana

Barcelona, la capital mundial de les motocicletes

Les motos han guanyat protagonisme a la ciutat els últims cinc anys, mentre que cotxes, ciclomotors, furgonetes i camions perden pistonada a la capital catalana

Motocicletes circulant per Barcelona.
25/05/2025
2 min

Un informe de l’Ajuntament de Barcelona constata que els últims cinc anys (2020-2025) el nombre de vehicles a la ciutat s’ha mantingut estable, però amb canvis substancials pel que fa a la tipologia de vehicles. Així doncs, durant els darrers cinc anys a Barcelona hi consten uns 18.000 cotxes censats menys, mentre que en el mateix període el nombre de motocicletes ha crescut en unes 20.000 unitats matriculades i censades. Curiosament, l’augment de motocicletes no s’ha acompanyat d’un increment dels ciclomotors, i Barcelona registra una davalla d’unes 11.000 unitats de ciclomotors censades. El nombre total de camions i de furgonetes també ha disminuït, però de manera gairebé imperceptible: l’Ajuntament apunta que hi ha uns 500 camions menys i unes 850 furgonetes menys censades ara que fa cinc anys.

El nombre total de vehicles privats censats a Barcelona és de 813.465, el 56% dels quals són cotxes o turismes i el 29% motocicletes. El creixement de les motocicletes de cilindrada i potència considerable en un context de davallada de ciclomotors, turismes, furgonetes i camions a causa dels nous paradigmes de mobilitat i les restriccions per motius ambientals s’explica per la conjunció de diverses causes, entre les quals la facilitat per moure’s per la ciutat en vehicles de dues rodes, el seu preu de compra –més assequible que no pas el dels cotxes nous– i especialment el fet que les motocicletes de certa cilindrada permeten fer escapades i sortides fora de la ciutat fent ús d’autopistes i autovies.

Però més enllà de les causes esmentades hi ha dos últims factors decisius i diferencials que converteixen Barcelona en la capital mundial de les motocicletes, que són la meteorologia privilegiada de la ciutat i la pròpia cultura de la població. Barcelona és una ciutat amb precipitacions irregulars i escasses (la pluja és un dels grans perills de les motocicletes) i manté unes temperatures suaus a l’hivern (no es recorden gaires episodis de nevades, i encara menys de glaçades) i temperatures agradables durant bona part de la primavera i de la tardor, cosa que afavoreix l’ús de la motocicleta com a mitjà de transport. 

El segon factor que explica l’auge de les motocicletes a Barcelona és eminentment cultural. Arreu de Catalunya, i de manera molt especial a Barcelona, les motocicletes agraden i aixequen passions entre el públic. Només cal veure el volum de pilots catalans campions a les principals categories esportives sobre dues rodes –com MotoGP, trial, enduro i fins i tot el Dakar i les curses de resistència– per adonar-se que les motocicletes són un element substancial de la cultura barcelonina, que ha sabut mantenir-se com un patró de consum i mobilitat intergeneracional.

stats