Motor Seguretat viària

Arriben a Catalunya els radars autònoms, que poden posar més de 14.000 multes a l'any

El Servei Català de Trànsit posarà en marxa dos d'aquests dispositius aquest mateix mes d'abril

Arriben a Catalunya els radars autònoms, que posen més de 14.000 multes a l'any
2 min

Fa 8 anys les carreteres franceses van passar a estar controlades per un nou element: els radars autònoms. Es tracta d'un tipus de dispositiu mòbil que està equipat amb rodes retràctils i control remot, i que pot operar de manera autònoma durant un màxim de 10 dies sense haver d'estar controlat per un agent a pocs metres.

Fabricats per l'empresa alemanya Vitronic sota el nom de PoliScan FM1, estem bàsicament davant d'un radar que s'instal·la al remolc d'un vehicle i que es pot "estacionar" en qualsevol punt d'una carretera.

Per funcionar utilitza bateries internes extraïbles i connexió Wi-Fi, analitzant les imatges obtingudes de cada infracció i enviant-les gairebé en el mateix instant en què s'ha produït.

Els temuts radars autònoms arriben a Catalunya

Els radars autònoms estan blindats i resisteixen gairebé tot tipus de vandalisme.

Des que van ser introduïts a França, els radars autònoms han posat milers i milers de multes. De fet, cadascun d'aquests dispositius és capaç de detectar més de 14.000 sancions anuals (una xifra molt més elevada que la dels radars fixos i fins i tot que la dels mòbils), per la qual cosa són tot un èxit a l'hora de multar. Doncs bé, recentment s'ha anunciat que aquest tipus de radars estan a punt de començar a multar a Catalunya.

I és que el Servei Català de Trànsit (SCT) ha anunciat que dos dels quatre radars autònoms que va adquirir el Govern l'estiu passat (i que van suposar una despesa d'1.067.391,02 euros) entraran en servei aquest mateix mes d'abril. Pel que fa als altres dos, s'espera que estiguin operatius abans de finals d'any.

Com funcionen?

En un vídeo publicat per la mateixa empresa que els fabrica, Vitronic, s'explica perfectament com funcionen aquests dispositius. Els agents encarregats de transportar-lo el portaran en el remolc allà on el vulguin instal·lar i l'acabaran de situar mitjançant un comandament a distància. Només hauran de configurar els paràmetres del tram a vigilar i dirigir tant la càmera com el làser i el flaix per poder obtenir una imatge vàlida.

Així funcionen els radar autònoms

El més curiós –i que representa la principal diferència respecte als radars mòbils– és que els agents no hauran de quedar-se allà mateix per desmuntar-lo posteriorment o emportar-se'l, ja que la seva autonomia de fins a 10 dies li permet sancionar gairebé sense pausa. A més, el seu làser de 75 metres d'abast pot detectar excessos de velocitat en diversos carrils alhora i la seva carcassa exterior està blindada a prova de vandalisme. Segons ha informat el Servei Català de Trànsit, la idea és "instal·lar" aquests radars en zones on es registri una concentració més gran d'accidents que tinguin la velocitat com a denominador comú.

stats