Cotxes clàssics
Història08/12/2020

Seat Fórmula: quan els del Baix Llobregat van somiar ser Lotus

El Fórmula és un dels prototips més apassionants i espectaculars de la història de Seat, però per desgràcia no va passar mai a ser un model de producció

Ferran Vital
i Ferran Vital

Podria haver sigut un dels models més espectaculars de la història de Seat, però el Fórmula no va passar mai a convertir-se en un vehicle de producció. Presentat durant el Saló de Ginebra de 1999, el Seat Fórmula va deixar tothom bocabadat gràcies al seu disseny futurista i esportiu, que encara crida l’atenció més de dues dècades després.

Projectat pel centre tècnic i de disseny de Seat sota el lideratge de Walter da Silva, el Fórmula era un roadster (descapotable petit de dues places) espectacular de petites dimensions -3,94 metres de llarg, 1,75 d’ample i tan sols 1,15 metres d’alçada- que gràcies a l’ús de materials lleugers com la fibra de carboni i l’alumini homologava un pes de només 900 quilos.

Cargando
No hay anuncios

El seu xassís tubular allotjava un motor gasolina 2.0 de quatre cilindres alimentat per un turbocompressor que oferia 240 CV i 295 Nm de parell heretat del Córdoba WRC, campió del món de ral·lis. El motor, allotjat en posició central, enviava la potència a les rodes posteriors i era gestionat per un canvi automàtic seqüencial de sis relacions, també heretat dels anys de Seat al WRC.

Cargando
No hay anuncios

Gràcies a la seva potència i pes, el Seat Fórmula podia accelerar de 0 a 100 en només 4,8 segons i assolir una velocitat punta de 235 km/h, i gràcies a la suspensió específica i la posada a punt del departament Seat Sport (actualment dins la divisió Cupra) el Fórmula passava per ser un roadster esportiu de raça, que poc o gens tenia a envejar als models de Lotus o al mític Mazda MX-5.

Cargando
No hay anuncios

A banda de les seves prestacions pures, el Fórmula era un cotxe molt atrevit i amb un llenguatge estilístic molt avançat al seu temps, que encara ens sembla actual un quart de segle després. Els interiors, espartans i esportius, destacaven per la presència d’elements que amb posterioritat s’han consolidat en els millors models de Ferrari o Lamborghini, com ara un sistema d’arrencada per botó o un quadre d’instruments híbrid amb esferes analògiques i elements digitals.

Cargando
No hay anuncios

Tot i la bona acollida del públic i la premsa especialitzada al Saló de Ginebra i que el Fórmula aprofitava mecàniques i tecnologies ja desenvolupades per Seat en models de competició com el Córdoba WRC –cosa que en reduïa els costos de desenvolupament– la cúpula de Volkswagen no va donar el vistiplau a la producció en sèrie del model, ja que podia ser un potencial competidor de l’Audi TT, que tot just havia debutat al mercat un any abans, el 1998.