Peugeot 404 Diesel Record: el cotxe que va revolucionar els dièsel celebra el 60è aniversari
L'any 1965 Peugeot va sorprendre tothom amb el prototip d'un model que va polvoritzar els rècords de velocitat i resistència d'aleshores
El dièsel semblava ser el combustible del futur l’any 1965. Els camions, furgonetes, tractors i altres vehicles pesants feien servir mecàniques dièsel, però el seu ús en turismes convencionals era pràcticament testimonial, ja que els motors dièsel eren considerats lents, sorollosos i poc adequats per moure un cotxe. Els motors dièsel d’aquells anys també eren força més contaminants perquè no disposaven de cap mena de filtre de partícules o catalitzadors per restar les emissions de gasos contaminants i nocius per a la salut, però aquest punt tampoc era cap preocupació important per als fabricants ni per a la societat en general d’ara fa 60 anys.
Peugeot va creure abans que ningú en les possibilitats del dièsel aplicat als turismes, i per això va desenvolupar un prototip anomenat 404 Diesel Record, que tenia l’objectiu de demostrar les potencialitats dels motors dièsel. El Peugeot 404 Diesel Record va ser un model monoplaça dissenyat pel carrosser francès La Garenne aprofitant la base d’un 404 Cabriolet o descapotable i modificant-lo fins a aconseguir adaptar-hi un motor dièsel de 2,1 litres de cilindrada i un pes final de 1.135 quilograms.
El 4 de juny del 1965 Peugeot va posar a prova el seu prototip al circuit de Montlhéry, un antic oval al sud de París, amb un equip que comptava amb cinc pilots per fer els relleus oportuns i un total de 25 mecànics i 2 enginyers especialistes en el motor dièsel, anomenat Indenor, que s’estava provant. La prova va ser tot un èxit i el 404 Diesel Record va estar en funcionament durant 31 hores consecutives en les quals va recórrer 5.000 quilòmetres a una velocitat mitjana de 160 km/h. Havia quedat clar que el motor dièsel era fiable, robust i ràpid.
Tot just una setmana després, l’11 de juny del 1965, Peugeot va provar de nou el seu prototip, però substituint el motor Indenor de 2,1 litres per un de més petit, anomenat XD88 de 1.948 cc i una potència nominal de 68 CV, una xifra prou rellevant ara fa 60 anys. El repte –també satisfactori– va consistir en circular durant 72 hores consecutives recorrent 11.000 quilòmetres a una velocitat mitjana de 161 km/h, i va obtenir un consum final de 12 l/100 km, una xifra prou digna si tenim en compte que el Peugeot 404 Diesel Record va circular a fons gairebé durant tot el temps.
L’experiència del Peugeot 404 Diesel Record va ser més que positiva, i va servir per batre diversos rècords del món associats als cotxes dièsel, com ara la velocitat punta o la distància recorreguda. El model, que encara avui es conserva al museu de la marca a Sochaux (França), va obrir la porta definitivament a les mecàniques dièsel dins de la indústria europea, per bé que el seu ús no es va fer massiu fins als anys 80 i sobretot 90 del segle passat. La seva eclosió va coincidir amb els moderns motors turbodièsel que permetien potències més altes i consums inferiors que els cotxes amb motor gasolina del seu moment.