Les motos de la nostra vida
Història02/08/2019

Bultaco Matador: la clau del mercat americà

La firma catalana ha tingut pilots nord-americans molt bons que van contribuir a popularitzar alguns models al seu país

i
Josep Lluís Merlos

BarcelonaBultaco és una marca que, encara a hores d’ara, té moltíssims seguidors al mercat americà. El fet que la firma catalana hagi tingut pilots nord-americans molt bons (Jim Pomeroy al motocròs o Bernie Schreiber al trial) va contribuir a popularitzar alguns models en aquell mercat, i encara avui es fan curses i trobades reservades a la marca del dit polze rampant.

L’entrada al mercat americà va venir, a part de per les Pursang i Sherpa, per motos especials com les Astro, dedicades específicament a les curses de dirt track, però també les Matador, creades per fer tot terreny (disciplina coneguda després com a enduro ) i que també van tenir èxits en les anomenades bajas, curses pel desert (normalment a Califòrnia, Arizona i Nou Mèxic).

Cargando
No hay anuncios

Els Sis Dies d’Enduro, que des que van començar, el 1913, a Anglaterra cada any es fan en un país diferent i l’equip americà hi ha participat sovint (amb figures mediàtiques com Steve McQueen), també van ajudar a donar popularitat a les diferents versions d’una moto molt robusta. Les Matador -i també les versions específiques per al mercat americà: El Montadero, El Tigre i El Bandido, les tres amb l’article al davant- es caracteritzaven pel seu disseny i per ser indestructibles. Duien la cadena protegida per una carcassa que podia fer pensar, erròniament, que disposaven de transmissió per Cardan.

La Bultaco Matador va néixer el 1963 a partir de la Sherpa de trial i cubicava 200 cc. Després vindrien diverses versions -la més curiosa, la Biflecha- i altres motoritzacions que es van enfilar fins als 350 cc. L’última va ser la MK10, que van deixar de produir el 1979 després de fer-ne una sèrie per a l’exèrcit.

Cargando
No hay anuncios

Abans de l’aparició de la Frontera, que la substituiria, la Matador va obtenir resultats molt bons en mans de pilots com ara Oriol Puig Bultó, José Sánchez, Casimir Verdaguer Caver o Narcís Sisu Casas, conegut com 0 rei.