LES MOTOS DE LA NOSTRA VIDA
Història21/08/2019

Moto Iso: de motos a motocarros, passant per la F1

La marca Iso ve d’Itàlia, on el 1949 produïen motos, escúters i, sobretot, el popular microcotxe Isetta

Josep Lluís MerlosiJosep Lluís Merlos

BARCELONALa marca Iso ve d’Itàlia, on el 1949 produïen motos, escúters i, sobretot, el popular microcotxe Isetta, el que va marcar l’entrada de la firma a l’Estat, a través de l’empresari madrileny Sinforiano Echevarría, que va afinar moltíssim -com no podia ser d’una altra manera amb aquest nom- a l’hora d’establir un acord amb la casa mare per produir en una fàbrica expressament al barri de Carabanchel, a Madrid.

Després de les particulars Isoscooter i Isomoto, amb rodes molt petites, el 1954 va arribar la T19, ja amb rodes de 19 polzades. Aquella moto, dissenyada per Arcadi Dunjó -tècnic que va col·laborar amb marques diferents, i que fins i tot en va tenir una de pròpia-, tenia algunes singularitats, com ara el motor bipistó, de 125 cc, amb una potència suficient per tenir una gran acceptació entre els clients que la volien per connectar-la a un sidecar.

Cargando
No hay anuncios

Iso va produir molts models diferents, incloent-hi alguns èxits de vendes al mercat espanyol. A més de la Isetta, va reeixir especialment en la construcció de motocarros destinats a finalitats comercials (en van arribar a fer gairebé 50.000) i també d’uns petits camions lleugers que construïen amb llicència de la marca Borgward. Iso va exportar moltes unitats al Marroc i a Sud-amèrica, però la fallida de la matriu italiana va fer que el 1966, després d’haver estat comprada per Imosa, acabés abaixant la persiana.

A Itàlia, Iso va agafar molt prestigi amb la fabricació d’alguns cotxes esportius de luxe, carrossats per Ghia i Bertone, i fins i tot van fer un monoplaça de F1 amb motor Cosworth, que van pilotar corredors de la talla de Gijs van Lennep o Jacky Ickx, entre d’altres.