Montesa Cota: 50 anys en plena forma
La Montesa Cota segueix en producció després de mig segle d’història
L’any 1968 Montesa va fabricar la primera Cota, una moto molt específica enfocada al trial i de la qual ha venut més de 160.000 unitats, i que encara es continua fabricant actualment a les instal·lacions d’Honda a Santa Perpètua de Mogoda. Aquesta dada la converteix en la moto de producció continuada més veterana d’Espanya.
La història de la Cota va associada a l’auge del trial a casa nostra. Originari del Regne Unit, a inicis dels anys 60 el trial va començar a desplegar-se amb força al territori català, sovint com una disciplina complementària del motocròs i dels campionats de velocitat.
De mica en mica el trial va guanyar adeptes que modificaven les seves motos per adaptar-les a les especificitats d’aquesta disciplina, entre les quals es comptaven no poques Impala, fins aleshores el producte estrella de Montesa. La marca catalana va veure una oportunitat de negoci en un segment nou i l’any 1968 va decidir començar a fabricar la mítica Cota 247, que ràpidament es va convertir en un èxit comercial fulgurant. La clau de l’èxit de la Cota 247 va ser que aquesta moto va ser la primera a integrar el seient del pilot i el dipòsit de combustible en una sola peça, una innovació revolucionària que canviaria per sempre el disseny de les motos de trial.
L’acceptació de la Cota 247 va ser la base per al desplegament de noves motos de trial de la marca catalana, i poc temps després van aparèixer les Cota 25 i 49 (pensades per a un públic infantil i juvenil) i les Cota 348, 123 i 172 al llarg dels anys 70.
Montesa va patir amb molta cruesa les derivades de la crisi del petroli i de la reconversió industrial de l’estat espanyol a finals de la dècada dels anys 70 i inicis dels 80, fins al punt d’arribar a córrer el risc de desaparèixer. De fet, Montesa no va trobar certa estabilitat industrial i financera fins que va ser rescatada per Honda l’any 1986, cosa que va propiciar el desenvolupament dels models Cota 304 i 307, la Cota 310 i la Cota 311, que ja utilitzava un modern bastidor d’alumini i un motor refrigerat per aigua.
Durant tots aquests anys Montesa ha dominat el Campionat del Món de trial amb mà de ferro (amb 65 títols mundials de pilots i de constructors) amb alguns models tan importants com les Cota 314R i 315R o la revolucionària Cota 4RT, la primera moto de trial que utilitza un motor de quatre temps.
Avui dia Montesa encara comercialitza cinc variants de la Cota anomenades Montesa Cota 4RT, Race Rèplica, 300RR, 4Ride i Honda RTL300R, que es fabriquen a les instal·lacions de Santa perpètua de Mogoda i s’exporten als cinc continents.
Montesa Cota 50 Aniversari
Montesa comercialitzarà una versió especial limitada de 50 unitats anomenada Cota 50 Aniversari per celebrar el mig segle de les Cota, que utilitzarà la base de la Cota 300RR (actual campiona del món de trial) amb diversos detalls commemoratius específics. Montesa obsequiarà els compradors exclusius d'aquesta moto amb un exemplar del llibre ‘Montesa, the art gallery’ signat per Toni Bou.