Cotxes clàssics
Història28/07/2022

L’Audi 80 celebra mig segle d’història

La berlina familiar d’Ingolstadt va ser el primer model modern que va fonamentar l’èxit comercial posterior de la marca dels anells

Ara fa mig segle Audi va presentar l'Audi 80, el primer gran èxit de vendes de la història de la marca. La seva és una història interessant, i que exemplifica a la perfecció com les millores i innovacions tecnològiques van ajudar a sobreviure als fabricants automobilístics més atrevits, i que tal com resa el mantra dels d'Ingolstadt, estar "a l'avantguarda de la tècnica" es convertís en la raó de ser d'Audi.

A inicis dels anys 70 del segle passat Audi no era, ni de bon tros, la marca potent i consolidada que és ara. De fet, tot just la marca s'havia integrat al grup Volkswagen, que li va canviar el nom comercial d'Auto Union a Audi i va començar a desenvolupar nous models, com el B1, codi intern amb el qual es coneixia l'Audi 80 de portes endins de la companyia. Audi ja fabricava una berlina de representació amb aspiracions, l'Audi 100, que va afavorir que la cúpula del grup Volkswagen donés llum verda al projecte B1, embrió del futur Audi 80.

Cargando
No hay anuncios

Ludwig Krauss, cap de desenvolupament tècnic d'Audi, va rebre l'encàrrec de dur a terme un nou model que havia de situar-se per sota de l'Audi 100, i que havia de ser més lleuger, resistent i àgil, fàcil de fabricar i amb uns costos de fabricació continguts. Sota aquesta premissa el nou B1 o Audi 80 es va desenvolupar meticulosament, però el que realment va impulsar la seva popularitat va ser el seu consum contingut de carburant. I és que la berlina alemanya feia 4,18 metres de llarg i pesava només 835 quilos.

Va ser l'any 1972, ara fa exactament mig segle, Audi va presentar l'Audi 80, un model que havia de veure-se-les al mercat amb rivals com el Ford Taunus, l'Alfa Romeo Alfetta o l'Opel Ascona, rivals als quals va passar la mà per la cara sense grans dificultats. Però és que a més l'any següent (1973) va esclatar la crisi del petroli amb una pujada del preu dels combustibles i una inflació elevada -segurament aquesta història ens sembla familiar- fent que un model ràpid, àgil i potent, però sobretot de consum contingut com l'Audi 80 potenciés encara més el seu perfil comercial, convertint-lo en tot un èxit de vendes a Alemanya i a la resta de l'Europa occidental. Fins i tot l'Audi 80 va guanyar el premi a 'Cotxe de l'Any 1973', cosa que va demostrar la seva acceptació també entre la premsa especialitzada. La seva carrosseria disposava de versions de dues o de cinc portes, a banda d'una versió familiar o Avant.

Cargando
No hay anuncios

Mecànicament l'Audi 80 feia servir motors de gasolina amb un sol arbre de lleves i de quatre cilindres en línia amb cilindrades 1.3 i 1.5, que entregaven 55 i 80 CV de potència respectivament. Més endavant Audi va introduir una versió més potent anomenada GT que feia servir un motor de gasolina1.6 que arribava als 100 CV de potència. El motor, col·locat en posició longitudinal, anava associat a una caixa de canvis manual de quatre relacions, tot i que opcionalment també podia disposar d'una automàtica de tres velocitats, i enviava la potència a les rodes davanteres.

Cargando
No hay anuncios

L'èxit de l'Audi 80 va ser descomunal, i va obligar Volkswagen a haver d'habilitar noves fàbriques per poder fer front a la demanda. L'any 1976 va rebre una actualització estètica que afectava sobretot als fars davanters -que passarien a ser quadrats- fins que l'any 1978 Audi va deixar de fabricar la primera generació (B1) de l'Audi 80 amb més d'un milió de cotxes venuts, convertint-se en el primer èxit comercial de la marca.

Cargando
No hay anuncios

L'any 1979 va arribar la segona generació de l'Audi 80, anomenada internament B2, que va seguir amb el bon ritme de vendes del model, però també introduint millores com ara els primers motors dièsel TDI de quatre cilindres o la tracció integral Quattro amb diferencial mecànic central autoblocant de tipus Torsen, les primeres versions RS -com el fantàstic RS2- o els motors de cinc cilindres que s'han convertit en autèntics 'hits' dins de la història de la marca.

Finalment, l'Audi 80 encara va resistir al mercat fins al 1995 amb una tercera generació (B3) i una quarta generació (B4) del model, a banda de les versions Audi 90 que no eren més que variants d'altes prestacions i equipament de l'Audi 80, a banda de les variants Cabrio o descapotable i S2 o esportives aparegudes durant la tercera i quarta generació del model. Però la versió que més va brillar va ser l'esmentat RS2, el primer esportiu d'altes prestacions d'Audi que va demostrar tot el potencial dels d'Ingolstadt. El darrer capítol de l'Audi 80 es remunta a l'any 1995, quan aquest va desaparèixer per donar pas al nou A4, un model que encara es manté vigent vint-i-set anys després.