Cotxes clàssics

70 anys de Fiat 600: el cotxe que va marcar la història d’Itàlia, Iugoslàvia i Espanya

Fiat celebra el 70è aniversari del 600, un model que va canviar la història de l’automoció a Itàlia i a les dictadures d’Espanya i Iugoslàvia

Ara fa 70 anys, poc s’ho podia pensar el genial dissenyador de cotxes italià Dante Giacosa que el Fiat 600 es convertiria en un símbol intergeneracional del sud d’Europa i en un dels dissenys de més èxit de tota la història, vigent i actual set dècades després.

El Fiat 600, que va fer el seu debut comercial l’any 1955, ben aviat es va convertir en un símbol i un tros d’història d’Itàlia, i a partir del 1957 també de l’antiga Iugoslàvia i d’Espanya. L’any 1955 les seqüeles de la postguerra encara eren visibles a Itàlia, una democràcia molt jove que, sota l’hegemonia política del partit de centredreta Democràcia Cristiana, havia de fer front a importants tensions socials i polítiques. La segona força del país era el Partit Comunista Italià (PCI), que en algunes eleccions va arribar a fer tremolar les estructures del Teló d’Acer davant una possible victòria comunista en un país del bloc occidental.

Cargando
No hay anuncios

El govern d’Itàlia necessitava desenvolupar un estat del benestar que fes de contrapoder a l’auge del Partit Comunista i per això va encarregar a la Fiat de Gianni Agnelli un futur model assequible, senzill de reparar i fiable que pogués democratitzar l’accés a la mobilitat a bona part de la població. La resposta va ser el Fiat 600, un model de poc més de 3,22 metres de llarg amb espai per a quatre ocupants i un motor de 633 cc situat a la part posterior del cotxe que oferia 21 CV i era capaç d’assolir una velocitat punta de 95 km/h. Aquestes xifres, molt modestes vistes en perspectiva, suposaven un gran pas endavant en la mobilitat de milions de persones.

L’èxit del Fiat 600 a Itàlia entre els anys en què va estar en producció (1955-1969) va ser realment espectacular, amb un total de 2.695.197 unitats matriculades. A tall d’exemple, i per prendre consciència del volum, la versió espanyola, el Seat 600, en va matricular 814.926 unitats, i la versió iugoslava, anomenada Zastava 750, va continuar en producció fins a l’any 1985 amb un total de 923.487 unitats matriculades. El 600 es va convertir en un fenomen cultural a Itàlia, però potser ha estat a Espanya on la versió Seat 600 va adquirir la màxima popularitat, al convertir-se en un símbol del desenvolupament econòmic franquista dels anys 60.

Cargando
No hay anuncios

El Fiat 600 també va ser la base de noves evolucions, com la versió Abarth que incorporava una cinquena velocitat al canvi de marxes i un nou radiador que millorava la relació de compressió del motor, que va evolucionar fins als 767 cc i fins als 1049 cc. O la fantàstica versió Multipla, que convertia el 600 en un monovolum i que va aconseguir col·locar-ne més de 240.000 unitats.

El llegat del 600 és tan gran que encara avui Fiat i Abarth comercialitzen models amb aquesta nomenclatura i que -salvant les distàncies- volen mantenir l’esperit urbà, democràtic i accessible de la versió original, tancant sempre la porta a qualsevol intent de Seat, ara sota control del grup Volkswagen, d'aconseguir-ne els drets comercials.

Cargando
No hay anuncios