Motor Competició 29/07/2021

Audi RS Q e-tron: un SUV (gairebé) elèctric per guanyar el Dakar

La marca d’Ingolstadt presenta el cotxe amb què debutarà al Dakar l’any vinent i que serà el primer cotxe electrificat amb opcions reals de victòria del ral·li més dur del món

3 min
Audi RS Q e-tron

Ja fa alguns mesos que Audi va anunciar que participaria al Dakar a partir de l’any vinent, i que ho faria amb un SUV elèctric de zero emissions. Els enginyers i mecànics d’Audi Sport porten un any treballant en el nou RS Q e-tron, que tot just ara han presentat oficialment i que segueix en fase de proves, ja sobre pistes i circuit.

El totcamí elèctric d’Audi és trencador i innovador per diversos motius. En primer lloc cal destacar que és el primer SUV elèctric amb opcions reals de victòria al ral·li més dur del món, a part de significar el desembarcament de la marca dels anells en aquesta competició. Però és que la seva carrosseria també ha estat desenvolupada tenint en compte els últims avenços aerodinàmics (de fet, presenta una aleta de tauró central similar a les dels cotxes de Le Mans) i un sistema de suspensió i software encara en evolució que promet convertir-se en un nou referent de la competició. Sense anar més lluny, els responsables de desenvolupament del cotxe asseguren que aquest Audi RS Q e-tron disposa de quatre quilòmetres de cablejat al seu interior per comunicar tots els elements mecànics i electrònics, cosa que ens permet fer-nos una idea de la seva complexitat tecnològica.

Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron

A nivell mecànic cal destacar que el nou Audi RS Q e-tron té fins a quatre motors, tres dels quals elèctrics –provinents de l’equip de Formula E– i un de tèrmic (un motor de gasolina turbo de quatre cilindres provinent de l’equip de DTM) que no enviarà el seu parell a les rodes, sinó que s’encarregarà d’entrar en funcionament per alimentar les bateries del cotxe quan l’electrònica detecti que ho necessita. Aquest motor de combustió no és necessari per fer competitiu el cotxe, però sí per afrontar les llargues etapes de centenars de quilòmetres del ral·li més exigent del món.

Aquest totcamí revolucionari disposa d’un sistema de tracció integral, unes bateries de 50 kWh de capacitat i un tanc de combustible de 300 litres, que no sempre haurà d’estar ple per afrontar les diferents etapes del Dakar.

Audi RS Q e-tron

Audi ha volgut comptar amb els millors pilots disponibles per posar a punt i competir en la primera edició del Dakar de la seva història, i per això ha format un autèntic equip d’ensomni format per un trident espectacular: Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel i Mattias Ekström. Amb tot aquest talent al volant es fan difícils de creure les primeres declaracions d’objectius dels caps d’Audi Sport, que afirmen que "el principal objectiu és sumar quilòmetres i acabar etapes", un objectiu de mínims però poc ambiciós per a un equip com la divisió esportiva d'Ingolstadt. De fet, l’Audi RS Q e-tron és el gran candidat a guanyar la nova categoria de vehicles alternatius T1, i podrà plantar cara a pràcticament qualsevol rival sobre la sorra del desert aràbic.

stats