Motor Impostos

Wisconsin anuncia un impost que gravarà la recàrrega dels cotxes elèctrics amb tres centaus per cada kWh

La mesura, que no afectarà a la recàrrega als domicilis però sí als carregadors repartits pel territori, podria arribar en un futur a Europa

Wisconsin anuncia un impost que gravarà la recàrrega dels cotxes elèctrics amb tres centaus per cada kWh
3 min

És ben sabut per tothom que quan posem combustible al nostre vehicle paguem un percentatge força considerable d'impostos, que poden representar més d'un 40% del preu total. En canvi, quan recarreguem un vehicle elèctric no abonem cap quantitat en format d'impost especial per a gravar la recàrrega. Doncs bé, aquesta situació canviarà a partir de l'any 2025 a l'estat nord-americà de Wisconsin, que ha anunciat la creació d'un impost exclusiu per a les recàrregues dels vehicles elèctrics.

Es tracta d'un impost de 3 centaus per cada kWh que s'aplicarà a l'electricitat que proporcionin els carregadors de nivell 3 o els de nivell 1 o 2 instal·lats a partir del 22 de març del 2024. Això sí, cal tenir present que aquesta mesura no s'aplicarà als punts de càrrega instal·lats als domicilis, sinó a tots aquells repartits pel territori, siguin accessibles per a tothom o no (per exemple, els situats a hotels o centres comercials) i amb independència de si la recàrrega és gratuïta. En aquest darrer escenari, si la recàrrega és gratuïta haurà de ser l'operador del punt de càrrega qui n'assumeixi el sobrecost.

L'impost, de 3 centaus per cada kWh, no afectarà als carregadors instal·lats als domicilis

Una mesura llunyana... o potser no tant

A la pràctica, és d'esperar que aquesta mesura acabi amb els punts de recàrrega gratuïts que encara hi puguin haver a l'estat de Wisconsin, i suposarà una major recaptació per al Departament d'Hisenda d'aquest territori nord-americà. Evidentment es tracta d'una decisió llunyana i que no ens afecta, però pot establir les bases d'una política econòmica que tard o d'hora acabem veient a Europa.

I és que si posem el focus a Espanya, cal tenir present que els ingressos en forma d'impostos relacionats amb els hidrocarburs permeten a les administracions públiques ingressar anualment milers de milions d'euros. Un tribut que, si tot evoluciona com està previst que ho faci, s'hauria d'anar reduint progressivament conforme avanci l'electrificació del parc mòbil i vagin desapareixent els vehicles de combustió.

És de preveure que tard o d'hora els països europeus comencin a gravar amb impostos la recàrrega dels vehicles elèctrics

És de preveure que, de la mateixa manera que farà Wisconsin a partir de l'any 2025, tard o d'hora els països europeus comencin a gravar amb impostos la recàrrega dels vehicles elèctrics per evitar perdre la importantíssima recaptació anual que els arriba gravant els combustible fòssils.

Quines implicacions tindria aquest impost a Europa?

En un hipotètic cas en què els usuaris disposin majoritàriament de vehicles elèctrics i deixin de banda els de combustió els ingressos obtinguts per l'Estat a través de l'impost als combustibles baixarien notablement, un escenari que de ben segur no voldrà contemplar cap govern. Però alhora, establir impostos que afecten directament un sector que en països com el nostre està encara en desenvolupament pot ser delicat, ja que podria frenar la implantació del vehicle elèctric.

Caldrà veure si la hipotètica implantació d'un impost d'aquest tipus a Europa afecta o no a l'electrificació del parc mòbil

Potser per aquest motiu actualment no està prevista l'aplicació d'aquest tipus d'impost en aquestes latituds, però podria arribar a estar-ho si la implantació del vehicle elèctric es consolida. Un escenari que, d'altra banda, actualment no està del tot clar a països com Espanya.

El que sembla evident és que casos com el de Wisconsin deixen clar el que segurament resulti evident per a tothom: difícilment les administracions estaran disposades a renunciar als ingressos provinents dels impostos relacionats amb el sector de l'automòbil, que proporciona milers de milions d'euros any rere any a les arques públiques. Ara només falta veure si aquests impostos arriben a Europa i, en cas de fer-ho, si aquestes polítiques afecten o no a l'electrificació del parc automobilístic del Vell Continent.

stats