Motor Cotxes elèctrics

Volvo EX90: la màxima tecnologia del mercat en format SUV

La marca sueca presenta un nou model cridat a abanderar la transició cap a l'electrificació total

Volvo EX90
3 min

Volvo sempre ha destacat per anar un pas més enllà en gairebé tots els aspectes. Va ser la marca encarregada de patentar el cinturó de seguretat de tres punts (i d'alliberar la patent), ha presentat nombroses innovacions en matèria de seguretat i ara vol ser pionera en la transició cap a la mobilitat 100% elèctrica. En aquest sentit el fabricant nòrdic va anunciar que té la intenció de convertir-se en un fabricant de vehicles exclusivament elèctrics l'any 2030, i per aconseguir-ho ha presentat un dels seus models de zero emissions més importants a nivell històrics: el Volvo EX90.

Aquest nou SUV se situa just per sobre del Volvo XC90 i es presenta com un veritable aparador tecnològic que pretén deixar enrere models similars de marques com Tesla, Audi, BMW o Mercedes. Per tractar d'aconseguir-ho, la marca sueca ha desenvolupat una plataforma específica construida en acer i alumini (denominada SPA 2) i ha col·laborat amb empreses com Qualcomm o Android Automotive a l'hora d'aplicar les solucions més avançades en matèria de connectivitat i infoentreteniment.

Volvo EX90
Volvo EX90

Un disseny continuista però elegant

El nou Volvo EX90 destaca per innovar en gairebé tots els aspectes però, al mateix temps, ser perfectament reconeixible com un model de la marca sueca. Els fars davanters continuen lluint el típic disseny que imita la forma del martell de Thor i l'absència de graella frontal permet obtenir un disseny més elegant. El mateix passa al seu lateral, protagonitzat per línies rectes i robustes i per unes manetes enrasades amb la carrosseria.

La part posterior resulta força similar a la del Volvo XC90, però en general el conjunt ha millorat la seva eficiència aerodinàmica, registrant un Cx de tan sols 0,29. Això sí, cal tenir present que no estem davant d'un cotxe petit o lleuger: la marca sueca ha anunciat que la seva longitud és de 5,03 metres i el seu pes de més de 2.800 quilos.

Per dins, tot un aparador tecnològic

Al seu interior, que disposarà sempre de set places, ens trobem amb una clara aposta pel minimalisme i la digitalització, així com per uns materials de primeríssima qualitat que, a més, en gran part son totalment reciclats. Però sense cap mena de dubte el més important del nou Volvo EX90 és l'aposta per la tecnologia. No pas perquè disposi d'una quantitat exagerada de pantalles al seu interior com fan altres models (només n'equipa dues), sinó per totes les funcionalitats que pot desenvolupar.

La pantalla central és de 14,5 polzades
L'EX90 disposarà de set places de sèrie

El quadre d'instruments panoràmic se suma a un monitor central en disposició vertical de fins a 14,5 polzades que fa servir processadors Snapdragon d'última generació fabricats per Qualcomm per oferir connectivitat 5G i un motor gràfic Unreal Engine 5 que millora notablement la qualitat de les imatges que es projecten a la pantalla. La connectivitat s'ha confiat a l'empresa Android Automotive, disposant així d'un sistema d'aplicacions i mapes de Google completament actualitzats i de compatibilitat amb Apple CarPlay i Android Auto.

Menció especial mereix l'apartat dels assistents a la conducció, desenvolupat per la plataforma Nvidia Drive i que equipa un radar Lidar al parabrises davanter que permet detectar vianants a una distància de fins a 250 metres. Així, el nou Volvo EX90 arriba al nivell 3 de conducció autònoma, quelcom esperable si tenim en compte que equipa un total de cinc radars, vuit càmeres i setze sensors d'ultrasons.

Volvo EX90

Fins a 600 quilòmetres d'autonomia

Volvo ha anunciat que la bateria d'ions de liti del nou EX90 tindrà una capacitat bruta de 111 kWh (107 nets) i que transmetrà la seva energia a dos motors elèctrics, cadascun d'ells situats a un eix per aportar així la tracció total. La versió d'accés tindrà una potència de 408 CV i un parell motor de 770 Nm, mentre que el model més potent disposarà de 517 CV i d'un parell màxim de 910 Nm.

Així, l'autonomia màxima homologada segons el cicle WLTP és de 600 quilòmetres, i la bateria es podrà recarregar a potències de fins a 250 kW en corrent continu. Encara no es coneix el preu definitiu d'aquest nou vehicle elèctric, però podria superar amb facilitat la barrera dels 100.000 euros.

stats