Vendes cotxes
Motor  /  Novetats 26/01/2022

Volkswagen Golf, un regnat en entredit?

El mític compacte de Wolfsburg perd impuls en el mercat europeu i tampoc és el cotxe més rellevant de l’estratègia de la marca

2 min
The new Volkswagen Golf GTE

Alguna cosa ha canviat a Volkswagen. I és que des de ja fa algun temps el Golf, el vehicle estrella de la marca de la Baixa Saxònia, ja no és el cotxe més venut a Alemanya, principal mercat europeu, tot i que encara és el cotxe més venut a escala europea.

Segons apunta la consultora Jato Dynamics, el Golf ha anat perdent popularitat entre els alemanys els darrers anys i ha passat d’un significatiu 8,2% del total de vendes de cotxes nous l’any 2001 a tan sols un 3,5% vint anys després. De fet, les xifres de vendes del Golf a Europa durant el 2021 –205.408 unitats durant l’any passat– han estat les pitjors registrades per aquest model des de l’any 1980.

En l'àmbit europeu, el Golf ha perdut un 50% de les vendes que tenia l’any 2019, just abans de l’esclat de la pandèmia, i l’impuls dels seus dos principals perseguidors, el Peugeot 208 i el Dacia Sandero, sembla indicar que el Golf podria perdre el seu lideratge històric a Europa en un futur no gaire llunyà.

Rànquing de marques i models més venuts a Europa.

La pèrdua de força en les vendes del Golf durant els darrers anys també s’ha deixat notar en el pes intern del model dins de Volkswagen. Si ara fa sis anys el Golf representava el 40% de les vendes totals de Volkswagen, durant el 2021 només va representar un 19% del total i es va veure superat per les vendes dels SUV de Volkswagen equivalents. De fet, les vendes dels Tiguan, T-Roc i T-Cross van suposar el 30% de Volkswagen, quan ara fa cinc o sis anys només representaven el 9% del total de vendes.

Encara líders, però per poc

Val la pena destacar que la pèrdua de pes del Golf al mercat ha estat progressiva durant els darrers cinc o sis anys, però s’ha accentuat durant aquest 2021 coincidint amb una davallada important de les vendes de la marca. Aquest procés de baixada de les vendes coincideix també amb els esforços d’electrificació del grup Volkswagen, i en concret amb el del nou ID.3, cridat a ser un dels vehicles més importants de la història de la marca, al nivell de l’Escarabat o Beetle i del mateix Golf. Sense anar més lluny, el pes de l’ID.3 dins de Volkswagen també s’ha incrementat fins a assolir un 5% de les vendes de la marca a Alemanya, el principal mercat europeu i hàbitat natural dels de Wolfsburg.

Ara bé, tot i el retrocés de vendes de Volkswagen al llarg de l’any, la marca encara és líder a Europa, amb més d’un milió dos-cents mil cotxes matriculats al llarg de 2021, a molta distància dels 727.000 vehicles fabricats pel seu perseguidor Peugeot. 

stats