Vendes cotxes

Les vendes de cotxes dièsel cauen a mínims històrics

La quota de mercat dels turismes que fan servir aquest combustible cau al 5,2% del total

Les matriculacions de vehicles amb motors dièsel han tocat fons aquest 2025, amb una quota de mercat de només el 5,2% a Espanya durant els primers sis mesos de l’any. I és que els motors dièsel pràcticament han desaparegut del mercat, a causa d’una davallada de l’oferta –els principals fabricants d’automòbils aposten per mecàniques híbrides convencionals, híbrides endollables o híbrides lleugeres com a alternativa als motors dièsel– i una demanda gairebé inexistent.

El canvi de paradigma en relació amb els motors dièsel ha estat una autèntica revolució en un espai de temps relativament curt. I és que ara fa només quinze anys, l’estiu de 2010, les vendes de vehicles dièsel representaven el 71% de les matriculacions de cotxes nous, afavorides per un combustible més barat i uns consums de carburant inferiors als dels cotxes de gasolina convencionals.

Cargando
No hay anuncios

En aquest canvi cultural hi ha tingut molt a veure l’escàndol de les emissions del dièsel o Dieselgate, que ara fa deu anys va esquitxar de ple el grup Volkswagen. Però també expliquen la davallada un reguitzell de prohibicions i declaracions polèmiques de diversos representants polítics com l’exministra i actual vicepresidenta de la Comissió Europea per la Transició Neta, Teresa Ribera, que va arribar a afirmar que “el dièsel té els dies comptats”.

Cargando
No hay anuncios

Els cotxes dièsel moderns, tot i que emeten menys òxid de nitrogen (NOx) i menys partícules perjudicials per a la salut que els vehicles dièsel més antics, ja no compten amb l’entusiasme del mercat, i es consoliden com l'última opció de compra dels conductors a Espanya, fins i tot per darrere dels cotxes totalment elèctrics o els que funcionen amb gas natural (GNC) o gas liquat (GLP). Concretament, el percentatge de vehicles elèctrics purs matriculats a Espanya durant la primera meitat de 2025 ha estat del 7,95%, el d’híbrids endollables ha crescut fins a un 11,45% (doblant les vendes de cotxes dièsel) i el de vehicles que fan servir GLP o GNC s’ha situat en el 5,74% del total, i ha superat lleugerament els dièsel per primer cop a la història.

Tot i que pugui semblar irònic, el cotxe dièsel més venut al mercat espanyol és un model de Volkswagen, el fabricant que va encetar l’escàndol de les emissions dels vehicles dièsel i el frau en les homologacions de gasos contaminants fixades per la Unió Europea. En concret el cotxe dièsel més venut durant els primers mesos de l’any ha estat el Volkswagen Tiguan 2.0 TDI de 150 o 190 CV, amb 2.477 unitats venudes, seguit de l’Audi Q3 2.0 TDI amb idèntica potència, amb 2.262 unitats matriculades. A banda del Tiguan i el Q3, pocs cotxes més encara ofereixen mecàniques dièsel, fora del segment dels totterrenys, camions, tractors i autobusos. Entre els fabricants de vehicles generalistes només els Renault Clio amb 2.073 unitats matriculades, el Seat León amb 1.803 unitats, i el Volkswagen T-Roc amb 1.477 unitats mantenen una xifra de matriculacions significativa de vehicles amb motors dièsel.

Cargando
No hay anuncios

El dièsel encara és majoritari a la carretera

Amb tot, el canvi de costums i paradigma en la compra de vehicles nous encara no té un impacte real a les carreteres, ja que el 58,9% dels cotxes que circulen a les carreteres de l’Estat encara fan servir aquest combustible. El fet que el parc automobilístic espanyol sigui un dels més envellits d’Europa amb una mitjana de 14,5 anys d’antiguitat fa que els cotxes dièsel encara representin la majoria dels vehicles en actiu. Ara bé, el canvi de paradigma a favor dels vehicles de gasolina i híbrids comença a fer-se notar en forma de davallada de consum de combustible, ja que la demanda de dièsel a les benzineres ha començat a minvar per primer cop en aquest segle a favor de la demanda de gasolina.