Tesla es planteja acomiadar treballadors per poder finançar el seu nou SUV de 25.000 euros
La mesura afectaria els treballadors dels Estats Units i permetria a l'empresa retallar notablement la massa salarial
Tesla és una de les marques més exitoses i alhora controvertides dels últims anys. El seu director general, Elon Musk, és conegut per les seves arriscades, però en bona part rendibles decisions empresarials, fins al punt que ha aconseguit posicionar Tesla com un dels líders mundials de fabricació de vehicles elèctrics. Però durant els últims mesos ha canviat la seva estratègia per poder competir amb les cada cop més nombroses marques d'aquest tipus de vehicles, i ha abaixat considerablement el preu de models com el Tesla Model 3 o el Model Y amb rebaixes de fins a 7.000 euros.
Això ha donat com a resultat que aquest últim model, un SUV de 4,75 metres, s'hagi posicionat com el cotxe més venut del món l'any 2023, fins i tot per sobre dels vehicles de combustió. Però les reduccions de preu, tot i que augmenten volum de vendes, també baixen el benefici obtingut per cadascun dels vehicles fabricats. I això, juntament amb la inversió que ha de fer l'empresa nord-americana per llançar un nou model elèctric econòmic, ha fet que molts llocs de treball estiguin en perill.
És imprescindible el seu lloc de treball? Si no ho és, al carrer
Segons informa Bloomberg en un article citant fonts de la mateixa marca, Tesla hauria començat a preguntar als responsables dels diversos departaments de l'empresa quins treballadors resulten imprescindibles i quins no, realitzant en primera instància una avaluació binària i posteriorment una avaluació individualitzada de cada lloc de treball. Aquest mètode permetria a l'empresa nord-americana poder prescindir de tots aquells treballadors que no siguin essencials, i estalviaria en massa salarial i podria afrontar les inversions que requereixen el desenvolupament d'un nou vehicle elèctric per sota dels 25.000 euros.
Tot sembla indicar que aquestes retallades afectaran el personal dels Estats Units, país on Tesla té una massa de treballadors que ha crescut exponencialment des de l'arribada al mercat dels Model 3 i Model Y. Tant és així que actualment a tot el món treballen a Tesla més de 125.000 persones. Però el desenvolupament d'un SUV més petit que el Model Y que es pugui convertir en un supervendes té un cost proper als 15.000 milions de dòlars, de manera que Elon Musk ho té clar: cal retallar despeses d'allà on sigui possible.
Tot plegat per tractar d'evitar una situació que va viure la companyia de Palo Alto abans de l'arribada al mercat del Model 3, quan en un exercici va registrar unes pèrdues de gairebé 800 milions de dòlars. Malgrat tot, la salut financera de Tesla no sembla estar tan malament com aleshores, però tot sembla indicar que s'estan preparant per afrontar un seguit de retallades de personal amb què estabilitzar els comptes i afrontar les despeses del desenvolupament de nous models.