SsangYong no troba comprador
La marca coreana segueix al caire de l’abisme després que Mahindra, la seva matriu industrial, no aconsegueixi vendre-la
Ja fa més d’un any que SsangYong es troba en una situació crítica, amb diversos deutes financers que no ha pogut retornar a temps i amb un accionista majoritari, el grup automobilístic indi Mahindra, que malda per desfer-se'n. La situació de SsangYong és força complicada, ja que arrossega deutes superiors als 140 milions d’euros, una xifra que, amb tot, no és escandalosament elevada en el món de l’automoció.
En un primer moment Mahindra, matriu de SsangYong, havia valorat la seva participació del 75% del paquet accionarial de la marca coreana en uns 450 milions d’euros (463 milions de dòlars), però no ha sigut capaç de trobar cap grup automobilístic interessat en la compra de SsangYong. I és que no seria fàcil trobar un gran grup automobilístic al qual li pugui encaixar aquesta marca coreana, que actualment té un posicionament complicat al mercat com a fabricant assequible, un segment amb fabricants importants com ara Dacia, Kia i Suzuki, per bé que alguns experts assenyalen que té un potencial de creixement elevat gràcies al fet d’estar especialitzat en fabricar SUVs i totterrenys, un segment del mercat que cada cop té més demanda en el context internacional.
Tot i que Nissan i Ford s'hi havien interessat, les pretensions econòmiques de Mahindra –que volia recuperar la inversió integra que va fer l'any 2010 en adquirir el 75% de les accions de SsangYong– van frustrar un possible acord. Durant tots aquests mesos el valor de SsangYong s’ha devaluat, especialment després de constatar que l’anunci d’un totcamí elèctric, que havia de ser una realitat al mercat des de ja fa alguns mesos, no era més que una cortina de fum per intentar generar expectació al voltant de la marca.
Després de mesos de negociacions, inactivitat i diversos impagaments, Mahindra (ja sota administració judicial) va arribar a un acord amb el fabricant de cotxes elèctrics coreà Edison Motors per la venda de SsangYong per uns 224 milions d’euros. El pla d’Edison Motors, un consorci que només té tres anys d’història i que fabrica autocars i camions elèctrics, era convertir SsangYong en un fabricant de vehicles elèctrics i salvar els 5.000 llocs de treball directes (i 20.000 més d’indirectes) de la marca al seu país, i per fer-ho comptava amb el vistiplau de les institucions de Corea del Sud.
L’ambiciós full de ruta d’Edison Motors, que implicava fabricar fins a deu nous models elèctrics sota la marca SsangYong fins al 2030, ha durat tot just tres mesos. I és que el fabricant de vehicles elèctrics no han fet el pagament fixat a dia 25 de març corresponent al 90% dels 224 milions d’euros que es van acordar per la compra de SsangYong. El 10% restant (uns 22 milions d’euros) ja va ser pagat per Edison Motors en el moment d’arribar a l’acord signat, al mes de gener, però el retard en el segon pagament fa que el contracte d’acord quedi automàticament suspès.
El nou escenari que ara s’obre és especialment complicat per a SsangYong, que necessita un nou comprador més que mai, sobretot després de tancar un any 2021 amb un descens del 22% de les seves vendes globals, amb només 84.000 unitats venudes als cinc continents. També caldrà veure què passa finalment amb els 22 milions d’euros que Edison ja va pagar durant el mes de gener, sobretot tenint en compte que aquest petit fabricant coreà tenia el suport de la Korea Corporate Government Improvement, una entitat pública que ofereix serveis financers per impulsar les empreses autòctones. Els sindicats de treballadors de SsangYong, per la seva banda, també estaven en peu d’alerta i s’havien posicionat en contra de la compra de la seva marca per part d’Edison Motors, ja que dubtaven que una entitat petita pogués controlar de manera efectiva un fabricant de la mida de SsangYong.