Novetats cotxes
Motor 06/05/2021

Skoda presenta el nou Fabia, el triomf de la raó

El petit utilitari txec es mostra més polivalent que mai en la quarta generació del model

4 min
Nou Skoda Fabia

Amb més de 4,5 milions d’unitats venudes a tot el món, acumulades durant les seves primeres tres generacions després del seu debut l’any 1999, queda força clar que el Fabia no és un cotxe qualsevol. Aquest utilitari txec del segment B és un dels pesos pesants de la marca i el referent del segment, caracteritzat sempre per un marcat equilibri entre funcionalitat, pragmatisme i disseny.

Tot just ara arriba la quarta generació del petit utilitari de Skoda, amb més arguments que mai per brillar amb llum pròpia en un segment, el dels turismes B o utilitaris europeus, en decadència davant l’ofensiva SUV dels últims anys. Per fer-ho, el nou Fabia confia en un disseny innovador, una oferta mecànica capitalitzada per motors gasolina, unes millores tecnològiques i de connectivitat i un interior diàfan que el converteixen en un dels cotxes amb més habitabilitat del segment.

Nou Skoda Fabia
Nou Skoda Fabia
Nou Skoda Fabia

Basat en la plataforma MQB A0 –la mateixa que fan servir els Seat Ibiza i Arona, el Volkswagen Polo i l'Audi A1–, el nou Fabia estrena una nova carrosseria més llarga, que per primer cop supera els quatre metres (fa 4,1 metres de llarg, 1,78 d’ample i 1,46 d’alt) i que li permet augmentar també la batalla o distància entre eixos per millorar-ne l’habitabilitat i la capacitat de maleter, que ara arriba a 380 litres, molt més que el seu predecessor, i situar-se per sobre dels seus competidors directes. A més, les formes estilitzades de la carrosseria permeten que millori el coeficient aerodinàmic fins als 0,28 Cx, cosa que permet un estalvi de 0,2 litres de carburant i 5 grams de CO2 cada 100 quilòmetres quan circula a una velocitat constant de 120 km/h, segons explica la marca txeca.

Estèticament el nou Fabia segueix el disseny característic de la marca, seguint l’estela del nou Octavia, amb nous fars led i una calandra més estilitzada, llandes de 15 o 18 polzades i dos nous colors metal·litzats (taronja i gris grafit) que la marca bohèmia encara mai havia fet servir en els seus models.

Els interiors del nou Fabia també reben una important millora tecnològica a l'incorporar un quadre d’instruments digital per primer cop en els seus 22 anys d’història, per bé que no de sèrie sinó com un extra més disponible. De sèrie, el Fabia mantindrà un quadre analògic i una petita pantalla central de 3,5 polzades i informació rellevant. A més, els clients que ho demanin també poden equipar opcionalment el nou Fabia amb llums led interiors, sistema de càrrega per als telèfons per inducció, control d’ordres per veu o un volant de cuir i de tres radis amb diverses opcions integrades.

Interiors Fabia
Interiors Fabia
Interiors Fabia

Aquesta quarta generació del Fabia també estrena un nou sistema d’infoentreteniment que per primer cop permetrà vincular els nostres smartphones amb el vehicle sense fils gràcies al sistema Wireless SmartLink, alhora que ofereix cinc ports USB-C. En l’apartat de seguretat cal destacar que el nou Fabia arriba a oferir un nivell 2 de conducció semiautònoma gràcies al control adaptatiu de creuer i l’assistent de carril, que permeten circular de manera autònoma per autopistes i autovies ajustant la velocitat a les senyalitzacions i l'estat del trànsit i a circular respectant les marques viàries.

Sense mecàniques electrificades ni tracció integral

El fet de fer servir la plataforma MQB A0 fa que el nou Fabia no pugui integrar versions electrificades (híbrides endollables o totalment elèctriques) en la seva gamma, com també passa en els nous Ibiza, Arona i Polo. Aquesta plataforma tampoc permet desenvolupar versions de tracció integral a les quatre rodes i, per tant, només pot suportar cotxes de tracció davantera.

El que sí que fa el nou Skoda Fabia per primer cop és renunciar als motors dièsel i confiar-ho tot a les mecàniques de gasolina. Així doncs, l’oferta mecànica del Fabia es limita a un motor atmosfèric 1.0 MPI de tres cilindres que ofereix 65 CV i una segona opció que arriba als 80 CV, sempre associat a un canvi manual de cinc relacions.

Nou Skoda Fabia
Nou Skoda Fabia
Nou Skoda Fabia

El segon motor gasolina del nou Fabia serà el ja conegut 1.0 TSI de tres cilindres turbo, que oferirà 95 o 110 CV de potència. La primera variant de 95 CV i 175 Nm de parell només es podrà associar a un canvi manual, però la versió de 110 CV i 200 Nm de parell també podrà fer-ho a un canvi automàtic DSG de set relacions.

L’Skoda Fabia més potent oferirà 150 CV i 250 Nm de parell gràcies al motor 1.5 TSI de quatre cilindres, que només es podrà associar al canvi automàtic DSG. A diferència dels Ibiza o Polo, aquest nou Fabia no disposarà de mecàniques TGI de gas natural. Per contra, el que sí que farà la quarta generació del Fabia serà oferir un segon dipòsit de combustible auxiliar amb 40 litres més de capacitat, que, sumats als 50 litres del dipòsit principal, permeten una autonomia d’uns 900 quilòmetres en cicle WTLP.

stats