Seat impugna els noms comercials BYD Seal, BYD Seal U i BYD Sealion
Els del Baix Llobregat han elevat una queixa a l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) per l’ús dels noms comercials Seal, Seal U i Sealion, que considera massa similars als de la seva marca
El fabricant xinès BYD ja s’ha consolidat amb força al mercat europeu i s’ha convertit en la marca amb més creixement de vendes de cotxes elèctrics i híbrids endollables al mercat espanyol durant la primera meitat d’aquest 2025, amb un espectacular creixement interanual del 700% gràcies a haver matriculat un total de 12.354 cotxes a Espanya entre l’1 de gener i el 30 de juny.
La lluita comercial de BYD per aconseguir un espai propi al mercat europeu ha passat ara a una nova dimensió després de la impugnació de Seat als noms comercials BYD Seal, BYD Seal U i BYD Sealion davant de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO), ja que considera que poden portar a confusió amb els noms comercials de la marca de Martorell. El cas més evident és el de BYD Sealion (lleó marí, en anglès), un nom comercial molt similar al Seat León, o l’ús del mot Seal (foca, en anglès), que els del Baix Llobregat consideren que pot portar a confusió amb el nom de la mateixa marca catalana.
L’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea ja ha remès els arguments esgrimits per Seat a la marca xinesa BYD, que haurà de respondre al requeriment abans de mitjans d’octubre. Durant els mesos (o fins i tot anys) que s’allargui el procés, BYD podrà seguir fent servir els noms comercials Seal, Seal U i Sealion, a l’espera d’una resolució definitiva que des de Martorell confien que els sigui favorable.
Plagi o inspiració?
Aquesta polèmica s’inscriu en un marc de relacions complicades entre els grans fabricants europeus i les noves marques xineses, que augmenten les seves vendes a costa de marques com Seat. Sense anar més lluny, els del Baix Llobregat han vist caure els seus beneficis un 90% durant el primer semestre del 2025, mentre que els fabricants xinesos no paren de guanyar quota de mercat al Vell Continent.
El cas de BYD i els Seal, Seal U i Sealion és més aviat una estratègia comercial habitual de les marques xineses més que no pas un cas aïllat o excepcional. En aquest sentit, convé recordar que Livan, una marca filial de Geely, comercialitza dos SUV anomenats X3 Pro i X6 Pro, que es poden confondre amb els ja consolidats BMW X3 i X6, o que diversos models esportius xinesos com el Xiaomi SU7 o el Landwing X7 són sospitosament similars al Porsche Taycan i el Range Rover Evoque, dos models de gran èxit a Europa.