Renault avança cap a l’electrificació total d'Alpine
La marca esportiva francesa ja té tres models elèctrics a la seva cartera de producte

Quan Luca de Meo va acceptar l’oferta per dirigir el grup Renault l’any 2020 tenia molt clar quin havia de ser el moviment que calia fer amb Alpine, la filial d’alt rendiment de la marca, amb un historial de servei gairebé llegendari amb l'A110 original. Luca de Meo va apostar per repetir la mateixa jugada que havia fet amb Abarth quan treballava al grup Fiat i amb Cupra quan era el màxim responsable de Seat: independitzar la filial d’alt rendiment, diferenciar el seu producte i donar-li un valor afegit superior que justifiqui l’increment de preu final i l’augment del marge comercial per cada unitat venuda.
El primer pas fou la resurrecció del llegendari A110, ara en un format modern i mantenint el respecte per la seva estètica original, l’aposta pel dinamisme i l'agilitat al volant. El producte resultant fou excel·lent, i va convèncer de manera clara tant crítics com aficionats, però el full de ruta de Luca de Meo era molt més ambiciós per conformar-se amb l’èxit d’un sol model. De fet, la decisió de batejar l’equip de Renault de Fórmula 1 amb el nom d’Alpine (renunciant a un nom d’escuderia mítica amb diversos campionats del món) deixava clar quin era el posicionament d’Alpine dins del grup.
Alpine no podia ser una marca associada a un sol model, i per això es van invertir molts milions d’euros en desenvolupar dos nous models anomenats A290 i A390, que a diferència del primer model són totalment elèctrics. L’A290 és la versió esportiva i vitaminada del Renault R5, un petit esportiu de menys de quatre metres de llarg i 220 CV de potència amb un preu de venda al voltant dels 38.000 euros (descomptes i ajudes institucionals al marge).
L’A390, per la seva banda, és un totcamí elèctric de tall familiar gràcies als seus 4,6 metres de llarg i 1,53 d’alt que li permeten disposar d’un maleter de 532 litres de capacitat amb un preu de venda que parteix al voltant dels 59.000 euros. Aquest SUV esportiu de zero emissions té dos nivells de potència i equipament anomenats A390 GT i A390 GTS amb 400 i 470 CV de potència respectivament i autonomies superiors als 520 quilòmetres.
A110 elèctric
El següent pas d’Alpine és desenvolupar un A110 totalment elèctric, mantenint l’aposta per l’agilitat i la lleugeresa. El mateix Luca de Meo va reconèixer en una entrevista amb AutoExpress que “els primers cotxes elèctrics han estat com rentadores: una mica lletjos i sense grans emocions”, una realitat que vol capgirar amb el futur A110 elèctric. De fet, el grup Renault ha creat una nova plataforma específica per a models esportius i potents estrenada pel nou A110, “una opció irracional”, tal com reconeixia el mateix Luca de Meo.
L’objectiu de l’italià és “fabricar un cotxe elèctric més lleuger que un de combustió” a partir de l’arquitectura electrònica del model mitjançant el posicionament dels motors elèctrics integrats a les rodes, cosa que permet rebaixar el centre de gravetat del cotxe i mantenir el pes sota control. El futur A110 elèctric tindrà una versió amb dos motors elèctrics (un sobre cada roda posterior) i una versió amb tracció integral que mantindrà els dos motors posteriors de la versió d’accés, però introduint un tercer motor que alimentarà l’eix davanter, més petit i lleuger que no pas els posteriors.
El principal problema per al futur A110 serà l’autonomia, ja que utilitzar bateries de gran capacitat com l’A390 de fins a 89 kWh permetria obtenir autonomies de més de 550 o 600 quilòmetres però afegiria pes a un conjunt que no ha de superar, en cap cas, la tona i mitja. Només el temps dirà si el futur A110 elèctric pot igualar o millorar el rendiment i les sensacions de l’actual model de gasolina, un cotxe que ha estat capaç de refermar, un cop més, l’aposta i la visió comercial de Luca de Meo.