Anàlisi
Novetats29/01/2017

Què passa amb les berlines?

De dominar amb mà de ferro el mercat automobilístic a quedar-se lluny del lideratge en vendes, analitzem les causes de la davallada de la demanda d'aquest tipus de vehicles

Ferran Vital
i Ferran Vital

Recordo ben bé que quan era petit i a l'escola ens deixaven dibuixar un cotxe, tots els meus amics i jo fèiem més o menys el mateix esquema. Un cotxe de tres volums –capó, cabina i maleter– vist de costat i, en el meu cas, pintat de color vermell.

Però les berlines amb carrosseria sedan tradicional de tres cossos són una espècie en vies d'extinció. Estrelles del mercat durant dècades, les berlines del segment D avui dia representen un percentatge gairebé insignificant del mercat. De fet, entre els 10 cotxes més venuts del 2016 a l'estat espanyol –i a la resta de països d'Europa– no hi ha cap berlina.

Cargando
No hay anuncios

Tradicionalment, les marques (generalistes o 'premium') es jugaven bona part del seu prestigi amb la qualitat de les berlines del segment D. Però actualment s'ha girat la truita i alguns fabricants com Citröen o Seat han decidit abandonar la producció de berlines (com el C5 o l'Exeo) per orientar-se en el segment dels compactes o els SUV.

Nous gustos dels consumidors europeus

Fora del triumvirat germànic format per l'Audi A4, el BMW Sèrie 3 i el Mercedes-Benz Classe C, la major part de fabricants tenen moltes dificultats per sobreviure en aquest segment al Vell Continent. Fins i tot productes d'extraordinària qualitat com el Ford Mondeo, l'Opel Insignia, el Peugeot 508 i l'Honda Accord, per exemple, tenen una presència modesta al mercat europeu.

Cargando
No hay anuncios

Per quina raó els europeus han girat l'esquena al segment de les berlines tradicionals? En realitat la causa és múltiple i s'explica per diversos motius.

Cargando
No hay anuncios

En primer lloc, els compradors europeus són un públic tradicionalment orientat als vehicles compactes del segment C –més econòmics que les berlines–, com el Seat León o l'Opel Astra. Si, a més, els fabricants ofereixen variants familiars (o 'station vagon'), molts compradors s'estimen més aquest tipus de vehicles –més barats i sovint amb un estètica més juvenil– que les berlines tradicionals.

En segon lloc, els compradors amb més poder adquisitiu europeu prefereixen uns nous tipus de vehicles que han revolucionat el mercat durant els darrers anys, els SUV o totcamins. Els SUV ofereixen una estètica diferent i han esdevingut els vehicles de moda durant els darrers anys, cosa que ha restat públic potencial a les berlines, tot i que els seus preus són fins i tot superiors als d'una berlina convencional.

Cargando
No hay anuncios

Finalment, el segment de les berlines s'ha polaritzat molt durant els darrers 10 anys. Ara bona part dels compradors d'una berlina busquen demostrar un determinat estatus i poder adquisitiu, cosa que ha afavorit els tres fabricants 'premium' germànics i ha quotes de mercat modestes als fabricants que han intentat fer-s'hi un forat, com Jaguar, Mazda, Lexus, Infiniti, Alfa Romeo o Volvo.

Una realitat exclusivament europea

Amb tot, la pèrdua de mercat de les berlines és un fenomen tan sols europeu, ja que les carrosseries sedan encara són molt populars als mercats asiàtic i nord-americà, on a més es mira més l'equipament, la relació qualitat-preu i els acabats del cotxe que no pas l'estatus i prestigi del fabricant.