Indústria

Què li passa a KTM?

Analitzem les causes i possibles solucions de la greu situació de la marca austríaca de motocicletes, que actualment fa front a la pitjor crisi de la seva història

KTM afronta les hores més greus des de la seva refundació l’any 1992. La històrica marca austríaca, que compta amb diverses filials com ara Husqvarna, MV Augusta i GasGas, ha passat en pocs anys de ser considerada la primera empresa de motocicletes europea en volum de producció a fregar la fallida tècnica a causa d’un deute acumulat de més de 2.000 milions d’euros que ha obligat a tancar les instal·lacions a la seva fàbrica de Mattighofen —situada a la regió d’Alta Àustria, no gaire lluny de la frontera amb Alemanya—, acomiadar uns 750 treballadors i decretar una traumàtica suspensió de pagaments.

Les causes cal cercar-les en un deute empresarial cada cop més gran i que s’ha anat retroalimentant els darrers anys, fins a arribar a la situació de fallida tècnica actual. Stefan Pierer, director executiu de KTM, apuntava fa poques setmanes que “fabricar una motocicleta a Europa resulta un 30% més car que no pas a l'Àsia”, justificant així la decisió de deslocalitzar una part important de la producció de motocicletes a l'Índia i a la Xina durant els darrers anys i anunciant un “reajust al voltant d'un 10% de la plantilla” per fer-la viable econòmicament.

Cargando
No hay anuncios

Però el problema de fons és la descompensació real entre la capacitat productiva de l’empresa i la demanda real del mercat, que ha fet que al llarg de l’any passat s’hagi acumulat un estoc de més de 300.000 motocicletes fabricades i no venudes que llasten el futur del grup industrial. El coll d’ampolla comercial generat és tan gran que la direcció de la companyia ha apostat per cancel·lar la producció de noves motocicletes fins a finals de març, quan tornarà a avaluar la situació. 

Cargando
No hay anuncios

Però de poc serviria controlar la producció de noves motocicletes si el grup KTM no aconsegueix donar sortida a les motocicletes ja fabricades que encara no s'han venut. Així doncs, la direcció del grup KTM ja ha traslladar als concessionaris i venedors la necessitat de reduir l’estoc emmagatzemat de manera dràstica amb el llançament d’agressives campanyes comercials i generosos descomptes amb l’objectiu d’incrementar les vendes.

Cargando
No hay anuncios

L'Àsia, el desllorigador del futur del grup KTM

Durant les darreres setmanes s’han produït algunes converses i aproximacions per tractar una possible venda del grup KTM a un gegant industrial asiàtic. Així doncs, el gegant indi Bajaj, que fabrica més de 4 milions de motocicletes i ciclomotors anuals a l'Índia, es postula com el principal candidat a comprar KTM i la resta de marques subsidiàries (Husqvarna, GasGas i MV Augusta) i, de fet, ja en posseeix el 49,9% de les accions. La via índia obriria una possible viabilitat al grup KTM, però també suposaria una deslocalització significativa dels processos productius cap a les seves fàbriques índies.

Cargando
No hay anuncios

L’altra taula de salvació de KTM podria ser un altre gegant industrial asiàtic, en aquest cas la xinesa CFMoto, que també col·labora amb KTM en la fabricació de motocicletes a la Xina i que podria estar diposada a presentar una oferta de compra i un pla de viabilitat superior als de Bajaj. Caldrà veure com s’acaba solucionant el gran sotrac de KTM, per bé que a hores d’ara totes les solucions i opcions de continuïtat semblen passar per l'Àsia.