Cotxe elèctric

Quants diners costa carregar un cotxe elèctric?

Analitzem el preu de carregar un cotxe elèctric amb les noves tarifes vigents des d’aquest mes de juny

2 min
Càrrega Hyundai Ioniq

Un dels principals dubtes a l’hora de comprar un cotxe elèctric o híbrid endollable és saber si ens sortirà a compte, ja que el preu de compra o adquisició encara és sensiblement més elevat que el seu equivalent de combustió. En alguns casos la diferència per al mateix model amb potències equivalents pot variar entre els 5.000 i els 10.000 euros, com en el cas d’un Fiat 500 de combustió o elèctric, per exemple, i és interessant saber quant costarà carregar un cotxe elèctric, especialment després de l’entrada en vigor de les noves tarifes elèctriques per franges horàries.

Per carregar un cotxe elèctric podem fer-ho al nostre domicili o aparcament privat (si en tenim) i caldrà fer una inversió per adaptar un punt de càrrega adient per al nostre cotxe. La major part de les cases catalanes en tenen prou contractant una potència de 3,45 kW i 15 A, però en el cas d’adquirir un cotxe elèctric segurament caldrà contractar un tram de potència superior, cosa que encarirà la factura final de la llum.

Acollint-nos a la nova tarifa elèctrica d’accés 2.0TD i les tres franges horàries –punta o P1 de 10 a 14 h i de 18 a 22 h de dilluns a divendres; normal o P2 de 8 a 10 h, de 14 a 18 h i de 22 a 24 h de dilluns a divendres, i vall o P3 de 0 a 8 h els dies laborables i les 24 hores durant el cap de setmana-, trobarem que el més adient serà carregar el nostre cotxe elèctric o híbrid endollable durant les hores vall, especialment a les nits i els caps de setmana.

Agafant-nos als preus més econòmics de matinada a les hores valls (al voltat dels 0,15 euros per kWh) podem carregar uns 20 kWh de capacitat de les bateries del vehicle –equivalent a fer uns 100 o 130 quilòmetres- per uns 2,90 euros. Això vol dir que, en el cas de carregar el cotxe cada nit uns 100 quilòmetres a final de mes hauríem de pagar uns 100 euros per una potència domèstica contractada de 3,45 kW i uns 115 euros si contractem un tram de potència superior, d’uns 6,9 kWh. Pràcticament ningú fa 100 quilòmetres diaris amb un cotxe elèctric, i segurament la majoria d’usuaris faran al voltant de 1.000 quilòmetres mensuals, que traduït en cost econòmic en hores vall seria d’uns 25 o 30 euros mensuals, un estalvi de gairebé 100 euros mensuals respecte a un equivalent de gasolina.

En canvi, si carreguem el cotxe a les hores més cares del dia, i en funció de la companyia subministradora, el preu kWh s’eleva fins als 0,26 euros sense impostos, cosa que faria que un cop sumat l’IVA corresponent (encara d'un 21%) trobem que carregar uns 20 kWh o l'equivalent a uns 100 quilòmetres d’autonomia en hores punta ens suposi un desemborsament de 6 o 7 euros. Si fem uns 1.000 quilòmetres mensuals la factura de la llum per carregar el cotxe s’elevaria fins als 70 euros, i si carreguem uns 100 quilòmetres diaris, fins als 190 o 200 euros.

stats