Indústria
Novetats26/05/2023

Vuit països de la Unió Europea s'oposen a la normativa anticontaminació Euro 7

A la llista d'estats europeus que hi estan en contra destaquen Itàlia, França i la República Txeca

A l'Ara Motor hem parlat unes quantes vegades de la prohibició de la venda de vehicles de combustió que té prevista la Unió Europea de cara a l'any 2035. Més enllà de saber si aquesta mesura es podrà aplicar en els terminis corresponents, el cert és que també hi ha previstes més mesures anticontaminació els pròxims dotze anys, abans del 2035. La més recent (i polèmica) és la normativa Euro 7, que en el seu dia ja va rebre algunes crítiques i que ara hem sabut que té l'oposició directa de vuit països de la Unió Europea. Però, de què parlem exactament?

A grans trets, la normativa Euro 7 és un protocol anticontaminació que, en teoria, hauria d'entrar en vigor per als vehicles nous l'1 de juliol del 2025 en el cas dels turismes i furgonetes, i l'1 de juliol del 2027 en els camions i autobusos. L'objectiu principal és reduir les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) en un 35% per als vehicles lleugers i en un 56% per als pesants, així com les partícules fines (13% als vehicles lleugers i 39% als pesants). Tot plegat, a més, acompanyat d'una limitació en les emissions que generen tant els frens com els neumàtics.

Cargando
No hay anuncios

Els vuit països que no hi estan a favor

Quan la normativa va ser anunciada va rebre nombroses crítiques, provinents de diversos sectors. D'una banda, marques com BMW, Volkswagen, Renault i Stellantis la consideraven excessiva i, d'una altra, grups ecologistes com Transport & Environment la veien insuficient. Doncs bé, recentment hem pogut saber gràcies a l'agència Reuters que fins a vuit països de la Unió Europea estan en contra de l'aplicació de la mesura, com a mínim en les condicions actuals, perquè els límits que imposa són suposadament massa ambiciosos i poc realistes per als fabricants.

Cargando
No hay anuncios

Itàlia, França, la República Txeca, Bulgària, Hongria, Polònia, Romania i Eslovàquia són els països que s'hi oposen d'una manera o una altra. Resulta curiosa la presència d'Itàlia, França i la República Txeca, tot i que també és comprensible si tenim en compte que els tres països tenen una indústria de l'automòbil molt potent.

Cargando
No hay anuncios

Els països que s'oposen a la normativa Euro 7 argumenten que els límits són excessivament restrictius i que obligarien els fabricants d'automòbils a invertir massa diners per poder-los complir, cosa que impediria un correcte desenvolupament dels vehicles de zero emissions. A més, l'ACEA (Associació de Constructors Europeus d'Automòbils) ha assegurat que les mesures que s'haurien d'aplicar a cada vehicle n'encariria el preu final en gairebé 2.000 euros per als cotxes gasolina i més de 2.500 euros per als dièsel.

Sigui com sigui, el que és clar és que amb el sistema de votació actual la implantació de la mesura no prosperaria, perquè tan sols cal que quatre estats membres de la Unió Europea hi estiguin en contra per anul·lar-la. Així doncs, tot indica que ara s'obrirà un període de negociació que, o bé s'acabarà amb una normativa menys restrictiva, o bé anirà allargant la resolució sine die.