Una nova oportunitat per a Volkswagen
Els de la Baixa Saxònia s'aferren als vehicles elèctrics i autònoms per mirar de deixar enrere els escàndols dels seus vehicles dièsel
Entre totes les novetats del Saló de París n'hi ha una que ha estat especialment significativa: la presentació del Volkswagen I.D.
El cas del Dieselgate ha fet molt de mal a tot el grup Volkswagen. Obligats a pagar multes milionàries als Estats Units, a Wolfsburg saben que encara no han sortit del llarg túnel originat per l'escàndol de les emissions, que han generat una crisi de credibilitat tant o més perillosa per al fabricant alemany que les multes milionàries.
Debats ètics al marge, els de la Baixa Saxònia volen encetar el camí dels vehicles elèctrics i autònoms a tota velocitat, en un intent de netejar la seva imatge, molt malmesa arran de les manipulacions dels gasos contaminants dels seus motors dièsel.
Volkswagen ha presentat al saló de París el prototip batejat amb el nom de Volkswagen I.D., un model que segons la mateixa marca ha de canviar la història del grup tal com ho van fer al seu dia el Beetle (Escarabat) o el Golf.
Què té de nou l'I.D.?
L'I.D. no és el primer vehicle elèctric de Volkswagen, que fa algun temps que comercialitza l'e-Golf o l'e-Up!, però sí que és el primer cop que els de Wolfsburg han creat una plataforma específicament elèctrica batejada com MEB. La MEB és la nova plataforma elèctrica del grup, que segueix un model de propulsió, amb un motor elèctric de 125 kW (equivalents a uns 170 cavalls) a la part darrera del cotxe que envia la potència a l'eix posterior. Les bateries, situades a la part inferior del vehicle, haurien de permetre una autonomia de fins a 600 quilòmetres.
A més, el nou I.D. obre la porta a la conducció autònoma, l'altre gran cavall de batalla de la indústria automobilística als darrers mesos. En aquest cas, el sistema de conducció autònoma de Volkswagen ha rebut el nom d'I.D. Pilot, i es basa en una sèrie de làsers i radars que permetran una major connectivitat i seguretat del vehicle segons el fabricant. Fins i tot aquest I.D. promet poder rebre els paquets de missatgeria que volem rebre quan no estem a casa o controlar-lo mitjançant el nostre smartphone o tauleta.
Una urgència històrica
Volkswagen sap que la seva situació pot esdevenir crítica si no fa un canvi de model productiu i de paradigma de fabricació. Per això els de la Baixa Saxònia afirmen que el nou I.D. estarà a punt per comercialitzar-se el 2020.
De fet, sembla com si el grup Volkswagen es vulgui aferrar a la mobilitat sostenible per fer-la servir de taula de salvació del grup i posicionar-lo globalment com a referent de la mobilitat elèctrica. L'objectiu que la mateixa Volkswagen ha revelat a París és poder arribar a vendre un milió de vehicles elèctrics l'any 2025. Sembla que l'aposta és decidida, malgrat que potser els de Wolfsburg no tenien cap més opció. Veurem si el temps els dóna la raó.