Cotxe elèctric
Motor Novetats 03/10/2021

Noruega podria convertir-se en el primer país a deixar de vendre cotxes de gasolina i dièsel l’any vinent

Un informe de l’Associació d’Automòbils de Noruega apunta la primavera del 2022 com la data probable

2 min
Un cotxe elèctric endollat mentre carrega

Noruega és el país on es ven un percentatge més gran de cotxes elèctrics i híbrids endollables i on més ràpid s’està produint el procés de transició de canvi de model energètic en el sector de l’automòbil gràcies a l’alt poder adquisitiu del país i als incentius del govern, tot i que curiosament la causa de bona part de la riquesa del país rau en el fet que Noruega és un dels principals productors mundials de petroli.

Aquest estiu passat les vendes de cotxes nous amb motor de combustió (és a dir, dièsel o gasolina convencionals) van ser inferiors a les 1.000 unitats, la xifra més baixa de la història del país escandinau. Per contra, la quota de mercat dels cotxes elèctrics o híbrids endollables va arribar al 85% del total, i es va convertir amb molta diferència en el país amb més vendes de cotxes de zero emissions de tot el món.

El full de ruta del govern noruec passa per prohibir la venda de vehicles de combustió dièsel o gasolina l’any 2025, però la iniciativa popular i les preferències de la seva població podrien accelerar aquesta data fins a la primavera vinent, segons apunta un informe de l’Associació d’Automòbils de Noruega (NAF, per les seves inicials en noruec). I és que aquest 2021 el percentatge de cotxes no electrificats de combustió que s’han venut a Noruega ha sigut de només un 5% del total, enfront del 21% de l’any 2020 o del 25% de l’any 2017.

Els autors de l’estudi apunten que, seguint amb la tendència lineal dels últims mesos i anys, l'últim cotxe de combustió nou es podria vendre a Noruega l’abril del 2022, per bé que és molt possible que a partir d’aquesta data se segueixin venent alguns models gasolina o dièsel de manera marginal fins a la seva prohibició total l’any 2025.

Per què no passa el mateix a Catalunya?

Tot i que les vendes de vehicles elèctrics i híbrids endollables han crescut molt a Catalunya els últims mesos i anys, encara no representen més del 2,5% del total de matriculacions de cotxes nous. Més enllà de la diferència de poder adquisitiu de la població (el preu mitjà d’un cotxe nou a Noruega és de més de 60.000 euros mentre que a Catalunya se situa al voltant dels 18.000-20.000 euros), i entenent que aquest és un factor diferencial, també cal apuntar a les diferències en la manera de viure de la gent.

La major part de la població catalana viu en zones urbanes, especialment a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i els municipis limítrofs, on acumula 5,5 dels 7 milions d’habitants que té. La majoria de conductors del país viu en pisos i aparca al carrer o en espais a l’aire lliure, a diferència de Noruega, on la densitat de població és molt inferior i la major part de la població que viu en zones urbanes com Oslo o Trondheim ho fa en cases unifamiliars amb garatge on pot carregar el seu propi vehicle.

stats