Vehicles elèctrics

Què és més barat, treballar amb una furgoneta elèctrica o amb una dièsel?

Un estudi europeu de Transport&Enviroment desvela que en global les furgonetes elèctriques ja són més econòmiques que les dièsel

2 min
Una e-NV200 carregant la seva bateria

Amb el preu dels carburants en màxims històrics i en el centre del punt de mira de les institucions i administracions a causa de les seves emissions, els cotxes amb mecàniques dièsel perden importància i quota de mercat arreu del continent europeu, però el creixement de les furgonetes i vehicles industrials elèctrics de zero emissions està sent inferior al dels turismes i totcamins a tot Europa. El mercat espanyol és precisament un dels que han registrat menys penetració de furgonetes i vehicles industrials elèctrics els últims mesos, a causa de l’escassa autonomia que encara ofereixen aquests vehicles i de la dificultat de poder-los recarregar de manera ràpida i efectiva. 

Amb tot, el preu de les furgonetes elèctriques (una mica inferior al de les dièsel) i un cost de manteniment més baix podrien fer-ne incrementar la presència al mercat espanyol els pròxims anys, segons el que es desprèn d’un estudi de Transport&Enviroment, una entitat europea que inclou diverses organitzacions i que està especialitzada en impulsar mesures ambientalment responsables i estudiar l’impacte de les zones de baixes emissions (ZBE) que s’han aprovat a les principals capitals europees.

Aquest estudi apunta que el cost per quilòmetre recorregut és de mitjana un 25% inferior en un vehicle elèctric que en un dièsel, després d’analitzar una enquesta feta a 745 empreses de repartiment i logística que operen en diferents països europeus. Per fer aquests càlculs, Transport&Enviroment suma el cost total de propietat del vehicle, que inclou el preu del vehicle, el preu de l’energia que consumeix, la depreciació del vehicle, el valor del vehicle en el mercat de segona mà, els costos de manteniment i les despeses per assegurança i impostos relacionats amb la seva propietat i circulació.

A més, segons recullen dades de l’enquesta, el 36% de les empreses enquestades ja disposen d’una o més furgonetes elèctriques, i un 32% més tenen pensat adquirir-ne alguna al llarg dels pròxims dotze mesos. Per afavorir la transició cap a furgonetes elèctriques de zero emissions, els responsables de Transport&Enviroment proposen a la Unió Europea que endureixi els objectius d’emissions i que obligui els fabricants a augmentar la seva oferta de vehicles elèctrics, especialment pel que fa a furgonetes petites i mitjanes.

L’estudi conclou que un milió de noves furgonetes elèctriques que substitueixin les actuals que funcionen amb motors dièsel suposarien un estalvi de 5,6 tones de diòxid de carboni anuals i una reducció de 14 milions de barrils de petroli l’any 2027. Amb totes aquestes xifres, Transport&Enviroment espera poder incidir en els objectius finals que han d’aprovar el Parlament Europeu i la Comissió Europea a través dels ministres de Medi Ambient dels estats membres, i que s’han de fixar abans d’acabar aquest mateix estiu. Si ho aconseguís, no seria el primer cop que Transport&Enviroment influeix en la Comissió Europea, ja que els seus estudis i conclusions van ser decisius per a l’entrada en vigor del nou sistema d’homologació de consum i emissions WTLP, més realista i exigent, i que ha d'impossibilitar nous fraus en les homologacions d’emissions de gasos contaminants com els del Dieselgate.

stats