Motor Nou utilitari

Lancia torna al mercat amb el seu popular model Ypsilon

La mítica marca italiana inicia una ofensiva de productes que es completarà amb l'arribada d'un SUV de 4,7 metres i amb el retorn del Lancia Delta

Lancia torna al mercat amb el seu popular model Ypsilon
4 min

Després d'uns quants anys en què Lancia només venia el seu obsolet Ypsilon al mercat italià, la marca de Torí ha tornat a la resta de mercats europeus amb la renovació del seu utilitari, que presenta una estètica d'allò més atrevida i aposta per la qualitat dels materials i pels motors electrificats. La idea de la marca italiana és, inicialment, oferir una gamma de motors formada per una versió microhíbrida de combustió i una 100% elèctrica, tot i que està prevista l'arribada al llarg del 2025 d'una segona variant de zero emissions sota el cognom HF, de marcada tradició esportiva.

Tot sembla indicar que l'any 2026 serà el torn del Lancia Gamma, un SUV compacte de 4,7 metres de longitud que arribarà al mercat per rivalitzar amb cotxes com el Peugeot 5008, el Renault Espace, els Cupra Tavascan i Skoda Enyaq o l'Alfa Romeo Stelvio, entre d'altres. I la notícia més esperada per tots els amants de la marca italiana es produiria l'any 2028 amb el retorn del mític model compacte Lancia Delta. Però mentre això no passi, de moment el fabricant transalpí es centra en la comercialització del seu renovat Ypsilon.

L'Ypsilon torna al mercat apostant pel disseny i els materials de qualitat

Un cotxe italià fabricat a Espanya

La fàbrica que Stellantis té a Saragossa, concretament a Figueruelas, és l'encarregada d'acoblar no només el nou Ypsilon, sinó també els Peugeot 208 i Opel Corsa, models amb què comparteix plataforma i desenvolupament. Malgrat tot, Lancia ha volgut diferenciar-se d'aquests dos utilitaris a través del disseny, les possibilitats de personalització i la qualitat dels materials, apostant per un segment prèmium al qual també hi pertanyen marques com DS, Audi o Mini.

I si s'aposta pel luxe, el primer que cal fer és aconseguir que el producte entri pels ulls. Afortunadament en aquesta matèria els italians son gairebé imbatibles, motiu pel qual el nou Ypsilon es percep com un cotxe amb una estètica elegant i moderna, però al mateix temps amb algunes reminiscències clàssiques. Per exemple, al seu frontal destaca per sobre de tot la signatura lumínica LED en forma de T que integra una motllura negra on també s'ha situat el nom de la marca. Les quatre entrades d'aire inspirades en les del mític Delta HF Integrale (obertes en la versió de combustió i carenades en l'elèctrica) o les òptiques rodones completen una vista frontal que crida l'atenció allà per on passa.

Els pilots recorden els del mític Lancia Stratos

La vista lateral és la més clàssica, però aquí també destaquen especialment les llandes, que poden ser de fins a 17 polzades i oferir dissenys molt cridaners, alguns inspirats en models clàssics de la marca. I precisament això és el que ha volgut fer Lancia a la part posterior, amb uns pilots rodons que recorden els del mític Stratos. Tot plegat un cotxe relativament petit (la seva longitud és de 4,08 metres) però que es diferencia notablement de la resta d'utilitaris del mercat.

Per dins, luxe i materials de qualitat

L'habitacle del nou Lancia Ypsilon aposta per la qualitat dels materials, especialment en la versió limitada desenvolupada per l'empresa italiana Cassina, que s'ha encarregat d'alguns entapissats o dels seients de vellut blau. Però Lancia també ha volgut apostar pel disseny a l'interior del cotxe, motiu pel qual ha situat al centre del quadre de comandaments una petita taula on s'hi integra el carregador sense fils per al telèfon. Del l'infoentreteniment s'encarrega el sistema SALA, que controla la gestió del control per veu, la climatització, el sistema multimèdia i la il·luminació ambiental.

El disseny de l'habitacle de l'Ypsilon es diferencia del de la resta d'utilitaris del mercat

Per tal que tota aquesta informació pugui visualitzar-se correctament la marca italiana ha apostat per incloure dues pantalles de 10,25 polzades cadascuna, una situada darrere del volant i una altra al centre de la consola central. Tot plegat, això sí, amb nombrosos comandaments físics provinents d'altres models del Grup Stellantis. En qualsevol cas, es nota la mà de Lancia a l'hora de dissenyar elements com la consola principal, els panells de les portes o els seients.

I si parlem d'espai el nou Ypsilon no destaca per la seva amplada als seients posteriors, on dos adults hi podran viatjar sense problemes però un tercer ho farà molt més apurat. On sí que destaca és en el maleter, de tan sols 309 litres en la versió elèctrica però d'uns destacables 352 en la versió de combustió.

L'entapissat de vellut és característic d'aquest nou model

Motors electrificats en major o menor mesura

De moment el nou Lancia Ypsilon només es pot comprar associat a dos motors, o bé un microhíbrid de 100 CV o bé un elèctric de 156. El primer fa servir un propulsor gasolina d'1.2 litres i tres cilindres que li permet homologar un consum de tan sols 4,5 litres, una xifra prou competitiva que el converteix en el model més polivalent de la gamma si tenim pensat sortir habitualment de la ciutat. Sigui com sigui, amb aquesta motorització de combustió es troba a faltar una versió més potent.

Si ens centrem en la versió elèctrica de 156 CV, munta una bateria de 51 kWh que li permet homologar una autonomia d’uns 400 quilòmetres i que es pot carregar en corrent continu a un màxim de 100 kW. Amb un consum homologat de 14,3 kWh/100 km i un pes de 1.561 quilos, sens dubte aquesta versió és la més recomanable per moure's habitualment per zones urbanes, tot i que sense haver de patir especialment si ens allunyem de la ciutat.

Lancia també ha confirmat que tornarà als ral·lis amb el nou Ypsilon

Finalment, toca parlar de preus: la versió microhíbrida té una tarifa inicial de 23.900 euros, mentre que la marca italiana demana 34.500 per l'Ypsilon elèctric. No son pas preus assequibles, però està clar que la diferenciació prèmium té un cost...

stats